Отворено писмо на М-Тел апелира за равнопоставени пазарни условия

Уважаеми дами и господа,
С това писмо Мобилтел открито апелира за осигуряване на равнопоставени пазарни условия за всички оператори на телекомуникационния пазар. 
Писмото е израз на сериозните ни опасения за небалансирана регулация на българския телекомуникационен пазар, основани на конкретни факти и тенденции в поведението на Комисията за регулиране на съобщенията и на БТК.През последните месеци сме свидетели на политика, фаворизираща компанията с монополно положение на пазара за стационарни услуги, докато мобилните оператори, действащи в условията на силна конкуреция, са подложени на необоснован регулаторен натиск. Подчертавайки, че ние НЕ сме против регулацията, изказваме категорично несъгласието си с провежданата небалансирана регулаторна политика от страна на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), както и срещу липсата на предвидимост, предсказуемост и ясни правила.
Последният знак за липсата на баланс и за прокарването на политика в полза само на един от играчите на пазара, са анализите на КРС за фиксирания и на мобилния пазар. Парадоксално в тях се твърди, че конкуренцията при GSM операторите е недостатъчна, а при стационарните телефони – напълно задоволителна. За нас този извод е шокиращ, при положение че БТК държи 97% от пазара, докато в мобилния сектор за пазарен дял се борят три мобилни оператора, а проникването на мобилни услуги е над 130%.
В пълен разрез с европейската практика по прилагане на регулаторната рамка, в пазарните анализи КРС предвижда драстични мерки само срещу двама от тримата играчи на пазара на мобилни комуникации, като същевременно нелоялно се подкрепя единствено и само групата на БТК. Предложените от КРС мерки са в противоречие с решението на същата комисия от януари 2008 г. и ако се приемат, биха довели до незаконно преливане на сериозни средства от Мобилтел и Глобул към БТК. В същото време мерките по отношение на фиксирания оператор осигуряват безпрецедентен пазарен и регулаторен комфорт на настоящия монополист. Така, с пазарните анализи и с редица други решения и действия, КРС налага тенденции, противоречащи на европейските изисквания за либерализация на пазара и за осигуряване на конкуренция, която е в полза на потребителите.
Бихме искали да обърнем внимание, че на 21 октомври 2008 г. Комисията за защита на конкуренцията излезе със свое решение във връзка с пазарните анализи за фиксирания и за мобилния пазар на КРС. Независимата оценка на антимонополната комисия съвпада със становището на Мобилтел относно регулаторната политика на българския телекомуникационен пазар, предложените от КРС мерки за играчите на този пазар, както и за актуалното състояние на конкуренцията. Според КЗК регулирането от КРС следва да бъде балансирано, като осигурява гъвкав и диференциран подход при предприемането на мерки с оглед на постигане на ефективна превенция на антиконкурентно поведение. Това означава по-сериозен подход спрямо БТК (която има 8 злоупотреби през последните 3 г. и безпрецедентен пазарен дял) и въздържане от строги мерки към операторите на пазарите, където има здравословна конкурентна среда. Комисията препоръчва и прилагане на ефективни мерки за преодоляване на "високите и непреходни бариери" по отношение на далекосъобщителната инфраструктура на БТК, която има значителен пазарен дял за сметка на алтернативните оператори, както и по-гъвкав подход към алтернативните телекоми, тъй като определянето на "ценови тавани" за терминиране в техните мрежи, еквивалентни на БТК, е непропорционално строга мярка.
Конкретният за настоящото писмо повод са лансираните напоследък в публичното пространство спекулативни апели от страна на БТК за понижение на цените, които бихме определили като популистки, тъй като мобилните оператори са тези, които намаляват цените си средно с 30% годишно, докато цените за крайните потребители на БТК остават същите и дори се повишават. В този смисъл, бихме искали да насочим вниманието Ви към някои някои от тезите на БТК, като хвърлим светлина върху реалната ситуация на телеком пазара.
ТВЪРДЕНИЕ 1
През изминалите няколко седмици възникна спор относно цените между фиксирани и мобилни оператори в България.
Погрешно. Ако имаше подобен спор, съгласно Закона за електронните съобщения той би следвало да стартира процедура по оспорване на взаимоотношенията по взаимно свързване от страна на КРС. Такава процедура не е налична.
Вярно: В началото на тази година постигнахме споразумение сериозно да намалим цените за терминиране на трафик през следващите 18 месеца. Споразумението беше постигнато с компромис от страна и на двата мобилни оператора, но то показа кооперативността, с която операторите работят. Само 3 месеца след като бяха подписани договорите между Мобилтел и БТК и Глобул и БТК за взаимно свързване с намаленията на цените за терминиране с 40% на четири стъпки до юни 2009 г., главният изпълнителен директор на БТК Груп г-н Москени изпрати на Мобилтел и Глобул ултимативно писмо, с което заплаши, че БТК едностранно и незаконно ще наруши подписаното споразумение. Месец след това КРС излезе с много удобен за бившия държавен монополист анализ за пазара на мобилни услуги, с който на практика застана зад ултиматума на БТК.
ТВЪРДЕНИЕ 2
БТК е в режим на регулация от 1998 г., докато такава няма за мобилните оператори до този момент.
Погрешно. БТК е формално в режим на регулация, но ефективна регулация не съществува: БТК продължава да държи 97% дял от достъпа до крайните фиксирани абонати (средно в Европа този дял е около 55% благодарение на ефективна регулация и наличие на конкуренти). Това показва, че основната цел на регулаторните органи в страната, а именно да развива ефективна конкуренция, е провалена.
Вярно: Мобилните оператори формално са подлежали на по-лека регулация единствено по отношение на цените за взаимно свързване. Пазарните им дялове 50% : 38% : 12%, съответно за Мобилтел, Глобул и Вивател, позволяват ефективна и засилваща се конкуренция и клонят към средноевропейските разпределение и тенденции. Парадоксално е как успешно въведената преносимост на мобилните номера се тълкува като слаба регулация на мобилния пазар, докато липсата на преносимост на фиксираните номера се възприема като силна регулация на БТК.
ТВЪРДЕНИЕ 3
Средната цена за терминиране в мобилни мрежи в Европа е 8.83 евроцента на минута, а в България е 16.4, което е причина за телефонните разговори от фиксиран към мобилен телефон да са скъпи.
Погрешно. Цената за крайния потребител на БТК се формира от два компонента: цена за терминиране в мобилна мрежа и цена за пренос на БТК от крайния абонат до мобилната мрежа. Докато цените за терминиране в мобилни мрежи намаляват на четири стъпки от февруари 2008 до юни 2009 година, съгласно решение на КРС, което Глобул и Мобилтел стриктно спазват, цената на БТК запази своята стойност от 17 ст./ минута. Това е възможно само в условията на de facto монополно положение (97%), тъй като БТК не изпитва конкурентен натиск.
Вярно: КРС следва да анализира и регулира пазара на дребно на БТК, тъй като той е все още монополизиран, така че крайните потребители да се възползват в пълна степен от ползите на намаляващите цени.
ТВЪРДЕНИЕ 4
Мобилните оператори субсидират дейностите и услугите си за сметка на потребителите.
Погрешно. Мобилните оператори в България предоставят услуги, които са с качество над европейските стандарти, а цените за потребителите на мобилни услуги са значително под средноевропейските поради нивото на конкуренция. Последното е видно от доклади за Европейската комисия. Нещо повече, индустрията на мобилна телефония е единствената в Европа, която непрекъснато намалява цените на своите продукти и услуги. За сметка на това, същото не е валидно за пазара на фиксирана телефония в България.
Вярно: Поради липсата на конкуренция, абонатите на БТК заплащат средна цена на минута, която е по-висока от тази за абонатите на мобилни мрежи. В същото време качеството на услугите (време за активиране, облсужване на клиенти, време за отстраняване на повреди, липсата на цифровизация, остаряла инфраструктура и т.н.) е значително по-ниско от това на мобилните оператори, поддържащи мрежи от трето поколение. БТК претендира за субсидия на собствената си неефективност от страна на конкурентноразвиващите се мобилни оператори.
ТВЪРДЕНИЕ 5
Последната препоръка на г-жа Вивиан Рединг е уеднаквяване на цените, заплащани от операторите, независимо дали трафикът е от фиксирана към мобилна мрежа или обратното.
Погрешно. Проектът на препоръка, инициирана от Европейската комисия, е да бъдат хармонизирани моделите за разходоориентирани цени, които се прилагат в ЕС, като целта е да се тарифират само реални мрежови разходи между операторите. Това не значи автоматично еднакви цени.
Вярно: Поради нарастващата ефективност на мобилните оператори и прилагането на ефикасни модели за разходоориентирани цени, цените за терминиране в мобилни мрежи ще продължат да намаляват с по-бързи темпове от тези на фиксираните. При сегашния темп на развитие на услугите и спецификата на изгражданите мрежи е нормално да има разлика в себестойността на минута разговор в мобилна и фиксирана мрежа. Припомняме, че в основата си мрежата на БТК е изградена години назад във времето и вложените активи са отдавна изплатени. Затова е нормално БТК да има много ниска цена за терминиране, но това не е факт. Цената на БТК е над 2.5 пъти над средните за ЕС.
ТВЪРДЕНИЕ 6
Мобилните оператори получават над 90% от приходите на телекомуникационния пазар.
Погрешно. Публикуваният доклад на КРС за състоянието на далекосъобщителния пазар в България за 2007 г. сочи, че БТК има приходи от фиксирани услуги от 20.8% от общите приходи на целия пазар. Приходите на БТК Груп са около 33%.
Общи заключителни коментари:
Според нас целите на БТК са:
o        да пренасочи фокуса от очевидно провалената либерализация на фиксираните и свързани пазари към мобилните оператори;
o        да прикрие неблагоприятните ефекти за крайните потребители от многократните злоупотреби на БТК, установени от органите на конкурентното право;
o        да притъпи обществения интерес и манипулира общественото мнение като създаде фалшива нагласа в момент, в който предстои независимият регулаторен орган да вземе решение относно едни от най-важните регулаторни въпроси за следващите две години;
Считаме посланията на БТК в публичното пространство са некоректни и откровено популистки. Те създават очаквания за намаление на цените за крайни потребители за сметка на трети страни. За първи път в България се спонсорират корпоративни интереси, замаскирани под формата на загриженост за крайните потребители, докато реално в полза на своите клиенти работят и се развиват операторите на мобилни комуникации. И основната движеща сила на този пазар е конкуренцията. До момента, в който тя е лоялна.
От позицията си на оператор с дългогодишен опит в условията на конкуренция, считаме всяка тенденция за запазване на монополното статукво за погрешна и в ущърб на потребителите. Вярваме, че отварянето на пазара за стационарни услуги и въвеждането на преносимост на номерата и в този сегмент от пазара, както това беше направено вече при мобилните оператори, е посоката, в която пазарът в България трябва да се развива. Вярваме също, че тази посока следва да бъде определяна от регулаторния орган. За съжаление, в момента фактите сочат обратното.
В заключение ще подчертаем, че възникналата през изминалите месеци ситуация на пазара на далекосъобщителни услуги е в ущърб не само на крайните потребители и първите два мобилни оператора, но тя касае до го голяма степен и алтернативните телекоми. Поради дългогодишната антиконкурентна политика на БТК те все още притежават само около 2-3% от пазара на генериране на гласов трафик. Призоваваме ги да дадат глас на своята позиция и да се присъединят към нашия апел за ясни, предвидими и справедливи регулаторни мерки, които ще осигурят здравословна конкуренция и максимални ползи за потребителите от гледна точка на развитие на услугите и ценови намаления.
С уважение:
Йозеф Винацер, Главен изпълнителен директор на Мобилтел ЕАД

Коментар