Публикуваните анализи на КРС и предложените мерки, които да бъдат наложени на доминиращите предприятия на фиксирания и мобилния пазар, предизвикаха множество разнопосочни коментари. Това, което се наблюдава е, че те са силно пречупени през интересите на съответните пазарни участници. Но обективните факти не могат да бъдат изкривени. Те показват ясно, че са необходими незабавни мерки в интерес на българските потребители на телефонни услуги, а именно:
· Незабавно изравняване на цените за терминиране в мобилни мрежи и прекратяване на дискриминацията на фиксираните абонати;
· Бързо намаляване на цените за терминиране в мобилни мрежи до средноевропейските нива;
· Даване на възможност на новонавлизащите оператори на мобилния пазар, включително Вивател, да бъдат конкурентноспособни на предприятията с господстващо положение – МТел и Глобул.
Необходимостта от предприемането на подобни мерки се подкрепя от следните обективни факти:
България е единствената страна в ЕС, в която господстващите мобилни оператори налагат и събират от абонатите на фиксирани мрежи по-висока цена за разговори към мобилни потребители отколкото за разговори между потребители в мобилни мрежи.
Това позволява на мобилните оператори да субсидират дейностите и услугите си за сметка на потребителите на фиксирани телефонни услуги. По наши проучвания тази субсидия на годишна база възлиза на десетки милиони лева заплащани от българския потребител.
Следва да се отбележи че цените на едро за разговори към мрежите на МТел и Глобул са 5.5 пъти по-високи от тези за разговори към БТК.
В резултат на необосновано високите цени на едро за последните 7 години БТК и фиксираните потребители са ощетени с повече от 200 милиона лева, представляващи пряка субсидия на дейността на господстващите мобилни предприятия.
За сравнение, от 2001 г. до сега цените за терминиране в мобилни мрежи в ЕС са намалели с около 80%. В резултат се наблюдава намаляване на потребителските цени в ЕС за разговори между фиксирани и мобилни мрежи, като те се доближават значително до цените на разговори в самите мобилни мрежи. Това е резултат от наложените преди години ограничения на доминиращите мобилни предприятия.
Докато на пазара на фиксирани телефонни услуги, по отношение на БТК са наложени всички видове регулаторни мерки, то по отношение на мобилните оператори такива до настоящата година изобщо не са прилагани.
Потребителските цени за разговори от фиксирани към мобилни мрежи са най-високите в Европа от 2001 г. до сега, без да са отбелязали съществен спад за периода.
По данни, предоставени от КРС през 2002 г., потребителските цени в България са значително по-високи от тези на държавите членки на ЕС:
Основна причина за тези прекомерно високи нива, са цените, които абонатите на фиксирани мрежи са принудени да заплащат на Мобилтел и Глобул за разговори към техните мобилни потребители. Печалбата на БТК от тези разговори е под 30% докато на МТел и Глобул е над 60%.
Пряката връзка между високите цени, заплащани от другите оператори на Мобилтел и Глобул за разговори към мрежите на последните ясно може да бъде открита в развитието на пазарните процеси през последните години.
Това позволява на господстващите мобилни оператори вече години наред да налагат изкуствено на пазара необосновано високи потребителски цени и да получават прекомерни печалби за сметка на клиентите си. За илюстрация за периода 2001 – 2007 г. приходите на мобилните оператори са нараснали с близо 200% на годишна база.
Нашите многобройни опити да приближим българската регулация до европейските стандарти до момента са неуспешни. Не беше постигнато ефективно решение на регулаторните органи в тази посока, което щеше да ни позволи да намалим цените за абонатите на фиксирани мрежи и да облагодетелстваме потребителите.
Поради наложената стриктна регулация на фиксирания пазар и пълната липса на такава на мобилния делът на фиксирания пазар на общия телекомуникационен пазар беше свит до под 30%. В момента МТел и Глобул са най-големите оператори в България.
Следва да се отбележи, че наложените мерки на фиксираните пазари са много по-интензивни от тези на мобилния и водят до неговото свиване.
От една страна БТК е задължена да предоставя универсална услуга и да телефонизира и цифровизира отдалечени и неатрактивни населени места за своя смета, а от друга мобилните предприятия източват фиксирания бизнес.
Въпреки всичко, БТК декларира, че се стреми да свали всички цени на услугите за крайните клиенти незабавно след пазарните анализи. За да се случи това обаче следва да бъде прекъсната регулаторната ваканция на доминиращите мобилни предприятия.