Хакатон търси най-добрия софтуер за автомобилна сигурност

Българските инженери от софийския офис на Вистеон търсят съмишленици, с които да обединят усилията си около каузата за безопасното шофиране

Състезание за разработка на софтуер за автомобилна безопасност започва от днес. Хакатонът има за цел да създаде продукт с отворен код, лесно достъпен за всички, който да предупреждава шофьорите за опасни ситуации на пътя с цел предотвратяване на пътни инциденти.

Хакатонът е организиран по инициатива на българските инженери от софийския офис на Вистеон. Те търсят съмишленици, с които да обединят усилията си около каузата за безопасното шофиране.

Вистеон е един от водещите световни доставчици на автомобилна електроника, фокусиран изключително върху електрониката в купето, a българският офис на компанията е най-големият й развоен център.

Хакатонът е доброволческа инициатива на инженерите на фирмата. Те сами организират надпреварата. Идеята е със сравнително достъпна електроника и софтуер да се изгради решение, което да бъде публично, лесно достъпно за всички водачи и лесно приложимо в автомобилите, които не разполагат с модерни системи за сигурност.

Първият етап на събиране на идеи ще продължи до 15 март, а в края на месеца ще се проведе и същинското разработване на проектите. Най-добрата разработка ще осигури на авторите си посещение на автомобилното изложение в Болоня – в края на 2018 г. – за до трима души.

Цел

Задачата на конкурса е създаване на програма, която обработва данни за автомобила и обстановката около него и на тази база предупреждава водача за настъпването на опасни ситуации. В този смисъл основният потребител на потенциалната бордова система за пътна безопасност е самият водач.

Възможно е системата да включва и взаимодействие с други устройства, които да могат да предотвратят пряко или косвено инциденти на пътя.

„Главният приоритет на задачата е собственият автомобил да реагира адекватно и навреме”, поясни Десислав Андреев, инженер във Вистеон България

„Трудно би било да се съобщи нещо на пешеходците, но би могло да се комуникира към други коли, ако е налице свързаност (v2x). Главният приоритет на задачата е собственият автомобил да реагира адекватно и навреме”, обясни Десислав Андреев, инженер във Вистеон България и един от инициаторите на хакатона.

Ресурси

За участниците в хакатона от Вистеон са предвидили набор сравнително достъпна електроника, която да позволи на разработвания софтуер да изпълнява задачите си.

Всеки участник/екип ще разполага с:

  • Raspberry Pi (микро-компютър на една платка);
  • тъчскрийн (около 20смх10см);
  • мини камера;
  • спийкър (аудио изход);
  • устройство за следене на данни от автомобил (скорост, предавка, позиция на педали и т.н – всичко, което може да се достъпва като стандартна диагностика на автомобил);
    базов софтуер с отворен код, който разпознава грубо човешки очертания на изображението на камерата

Отворен код

Системите, които ще търсят признанието за най-добър софтуер за автомобилна безопасност, трябва да са с отворен код. Това ще гарантира, че всяка от тях може да бъде доразвита – при това по много начини. Условието е важно, защото освен всичко друго програмите трябва да са годни за интегриране към всякакви автомобили – със собствен софтуер за безопасност или без никакви бордови системи от този вид.

Софтуерът-победител ще бъде тестван в лабораториите на Вистеон – на предварително заснет сценарий, но инженерите са изкушени да направят и реален тест-драйв.

„Предвид предоставените устройства, ще се разчита участниците да използват редица технологии и библиотеки с отворен код”, посочи Любомир Циров, инженер във Вистеон България

Предпочитаните развойни платформи включват С, С++, Python, UNIX (и POSIX) System Calls. „Предвид предоставените устройства, ще се разчита участниците да използват редица технологии и библиотеки с отворен код (като OpenCV), като ги интегрират в цялостна система”, поясни Любомир Циров, инженер във Вистеон България и също организатор на хакатона.

Перспективи

Наградените идеи ще станат общодостъпни, а компанията се надява те да са и привлекателни за общността на отворения код. Всеки програмист ще може да ги доразвие и надгради.

Възможно е разработката-победител да се разгърне в посока автономно автомобилно управление, предполагат организаторите. „Препоръчително е разработката да предоставя цялостна функционалност (end-to-end), като е възможно тя да носи допълнителна стойност в една комплексна система за автономно управление”, уточни Любомир Циров.

Освен всичко друго конкурсът е и арена на нов контакт между софтуерните специалисти от Вистеон и колегите им от общността. „Посланието ни към всички участници е, че при нас винаги са добре дошли хора с подобни идеи и способности за реализацията им. А стажантските ни програми и много други инициативи помагат за поощряване и привличане на таланти в областта на електрониката”, каза Десислав Андреев.

По неговите думи, „Инженерната академия” на Вистеон и други подобни инициативи на инженерите на компанията са доказателство за фокуса върху откриването и развитието на талантливи специалисти. „Напълно очаквано ще използваме това събитие като поредната възможност за връзка с талантите”.

За най-добрата разработка е предвидена съблазнителна награда: посещение на автомобилното изложение в Болоня, което ще се проведе от 1 до 9 декември – пътуване на до трима души, включително пропуски, полет и настаняване. Подгласниците ще получат ваучери за 500 и 300 евро.

Етапи, критерии, жури

Хакатонът ще се проведе в няколко стъпки:

– Всеки, който иска да се включи в състезанието, може да заяви присъствие от 19 февруари до 15 март, като изпрати кратко описание на своята идея на сайта на хакатона.

– На 19 март ще станат ясни имената на участниците, които са избрани за надпреварата.

– Реалното разработване на предложените решения ще се състои на 28 март в технологичния център на компанията в София.

– Ден по-късно ще бъде излъчен победител в състезанието. Той, заедно с инженерите от компанията, ще представи своето решение.

По три основни критерия ще бъде избран победителят: уникалност, ползваемост и приложимост на идеята. Петчленно жури ще избере най-добрия проект. То ще включва главни инженери в областта телематика и усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems), както и архитект облачни решения. Всички те ще са инженери от компанията.

Коментари по темата: „Хакатон търси най-добрия софтуер за автомобилна сигурност”

добавете коментар...

  1. _

    Тъкмо да коментирам и установих, че вече има коментар, който горе-долу покрива и моето мнение 😀

    Работете безплатно, ние ЕВЕНТУАЛНО ще ви възнаградим.

    Относно отворения код какво да кажа, освен че то реално друг смислен избор няма никакъв 😀

  2. Ами

    Безплатно получаване на идеи и иновативен програмен код и нищо насреща. Евентуално може да се предложи работа на някой, а останалите ще подпомогнат мултимилярдните компании с изобретателността си безплатно.

Коментар