При криза – атакувайте конкурентите в слабите им места

Спорът за това дали има икономическа криза в България тече с пълна сила. За съжаление, обективната информация по темата е доста оскъдна, твърди анализ на Партньори ММД.
С наближаването на изборите над средствата за масова информация постепенно пада лепкава мъгла от твърдения, заявления, потвърждения, опровержения и прочие. Това, което е ясно е, че нищо не е ясно. И това е проблем за бизнеса, казват анализаторите.
Несигурността забавя вземането на управленски решения и намалява апетита към риска. Това състояние може да бъде пагубно за фирмата, защото тъкмо в риска се крие възможността за печалба.
Ако един бизнес спре да поема рискове, той е обречен да се превърне от играч в зрител на пазара. Успешните компании винаги намират как да работят на пазара по начин, който е различен от конкурентите.
Партньори ММД дава няколко идеи за действия, които могат да повлияят на стратегията на бизнеса, а други да донесат тактически ползи:
Атакувайте конкурентите в слабите им места или в позициите, които те напускат
Наострете сетивата си към конкурентите. Доста е вероятно някой от тях да забави темпото, което отваря поле за действие за вас. Например, в периоди на криза (или усещане за криза) някои бизнеси свиват маркетинговите си активности. Това намалява шума на пазара, тоест увеличава ефективността на вашата комуникация, а също така води и до по-ниски цени на рекламата.
Огледайте се за кадърни хора
Дълго време в България имаше повече предлагане на работа, отколкото търсене. Сега може да използвате грешката на някой конкурент, който недалновидно е освободил добри кадри. Хората и начинът на тяхното управление са в основата на всяко устойчиво конкурентно предимство.
Покажете на клиентите и доставчиците си, че сте стабилни
Много фирми наричат своите контрагенти партньори. Тази дума се изпълва с истинското си значение именно в трудни времена. Например, когато конкурентите намаляват складовите си наличности или обслужващия персонал с цел ограничаване на разходите, това удължава срока на доставка. В този случай вие имате шанс да бъдете различни дори само ако запазите досегашното си поведение към пазара.
Подредете си къщата
В динамичното ежедневие на растежа често се натрупва голям брой изоставени задачи, които не са спешни, но са важни за бизнеса: преструктуриране на начина на работа или на цялостните бизнес процеси, инвестиране в информационни технологии, ново подреждане на склада или на производствената линия, извършване на атестации на служителите и т.н. Използвайте относителното затишие на пазара, за да придвижите тези инициативи, които могат да ви помогнат да извлечете повече стойност, когато се възвърне растежът.
Подгответе се за удовлетворяване на отложеното търсене
Изненадващите промени на пазара (както нагоре, така и надолу) винаги са проблем за управлението. Във всяка криза има не само отменено, но и отложено търсене, което се нагнетява постепенно и при раздвижване на пазара може да се освободи с изненадващи темпове. Това е един изключително опасен период, в който лесно може да се загуби пазарен дял.
Тези идеи може да ви отличат от конкурентите, но това само по себе си не е достатъчно за успех, посочват от Партньори ММД. Бизнесът трябва да бъде оперативно ефективен, с добро планиране и стабилна финансова дисциплина, за да може да извлече стойност от пазарната ситуация.

Коментар