Производителите на мобилни телефони ще трябва да затегнат коланите, ако се сбъднат прогнозите на анализаторите от Informa Telecoms & Media. Настоящата година е последната на бурен растеж в сектора, твърди нов доклад на компанията.
Рязък спад в продажбите на хендсети очакват анализаторите още от началото на 2007-ма година. Наситените пазари в развитите страни ще дръпнат бизнеса надолу, въпреки все още големия ръст на продажбите в Китай, Индия и Латинска Америка.
В опит да запазят обема на продажбите от предишните години, производителите ще трябва да намалят печалбите, посочват анализаторите.
В бизнеса с мобилни телефони ще се засичат две тенденции. От една страна, продажбите на развитите пазари ще се ограничат до екзотични ъпгрейди. От друга, ще нараства броят на мобилните абонати в по-бедните региони, които обаче ще купуват евтини хендсети от нисък клас.
Въпреки спадът в растежа, Informa прогнозира, че в глобален мащаб продажбите на мобилни телефони ще се увеличат от 814,4 милиона броя в края на 2005 година до 1,255 милиарда през 2011. Но добрите времена за търговците в сектора ще останат в миналото и печалбите ще намалеят.
Функционалността на телефоните ще бъде ключов аргумент на производителите в опита им да преодолеят насищането на пазара и да предизвикат нови покупки, смятат анализаторите. Усилията ще се насочат основно в осигуряването на музикални и ТВ възможности в мобилните апарати, което ще бъде и новото поле за конкурентни битки.
Продажбите на музикални хендсети ще нараснат от 69,8 милиона през 2005-та до 126,1 милиона през настоящата година, което е 80% увеличение, прогнозира Informa. Очаква се към 2011-та година 55% от всички продадени телефони да могат да възпроизвеждат музика, а 9,6% да поддържат и мобилна телевизия.