GSM-ът навлиза ускорено в европейските самолети

Все повече европейски пътници, пътуващи с въздушен транспорт, имат възможност да използват своите мобилни телефони, за да изпращат текстови съобщения, да сърфират в интернет или дори да осъществяват повиквания по време на полет.
Една година след приемането от Европейската комисия на общи правила за безопасно използване на мобилни телефони на борда на самолетите и на опростена процедура за издаване на разрешителни за тази трансгранична услуга, 27 европейски въздухоплавателни средства бяха оборудвани за използване на GSM апарати по време на полети. Очаква се техният брой да се удвои до края на 2009 г., съобщи Комисията.
"Възможността за използване на мобилен телефон по време на полет е особено търсена от пътуващите по работа и от по-младите пътници.Това представлява и интересен бизнес модел за европейските дружества. Поради тази причина преди година Комисията определи общи основни правила, за да могат дружествата да предлагат услугата безопасно и лесно в европейското небе, без да се налага преминаване през 27 различни национални процедури за получаване на разрешителни", заяви Вивиан Рединг, комисар на ЕС по далекосъобщенията.
За да продължи безпроблемното въвеждане, мобилната телефонна връзка по време на полет не бива да смущава другите пътници, например чрез определяне на „тихи“ зони, както в железопътния транспорт. Операторите следва да вземат мерки цените да останат в разумни граници”, допълни Рединг.
Два доставчика на мобилни съобщителни услуги на борда на въздухоплавателни средства, OnAir (Женева) и AeroMobile (Лондон), предлагат услугите си в Европа. Те се свързват с авиокомпании, които проявяват интерес към предоставяне на подобни услуги на своите пътници.
Понастоящем три европейски авиокомпании – Ryanair (Ирландия), TAP (Португалия) и bmi (Обединеното Кралство) въвеждат услугата в своя флот: вече са оборудвани 27 въздухоплавателни средства, като до края на 2009 г. се очаква техният брой да се удвои.
Последните данни показват, че цената на услугата започва от около 1,60 EUR на минута за гласово повикване и около 0,43 EUR за текстово съобщение в зависимост от наземния мобилен оператор на пътника.
Европейският подход послужи за пример в други региони. Няколко авиокомпании извън Европа (сред които Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) тестваха услугата или я предлагат, а около 40 въздухоплавателни средства вече са оборудвани за нея. Други авиокомпании обявиха подобни намерения.
Преобладаването на стандарта GSM в световен мащаб (използван понастоящем от почти 3 милиарда души) прави бизнес модела привлекателен, тъй като пътниците биха могли да използват своя обикновен мобилен телефонен апарат.

Коментар