Предстои една от най-трудните години за ERP бизнеса в страната, заявиха от независимата агенция за пазарни проучвания и анализи CBN – Pannoff, Stoytcheff and Co.
По предварителни данни, броят на очакваните от агенцията нови внедрявания през 2008-а не са достигнати, което очертава годината като по-слаба от предходната. Икономическата криза и задаващата се рецесия в страната дават основание CBN да намали чувствително прогнозата си за броя на нови ERP внедрявания през 2009.
По-рано този месец CBN предупреди, че има опасност от срив на българския ERP пазар.
Конкурентоспособността на бизнеса в страната, работните места и приходите в бюджета в условията на разрастваща се икономическа криза зависят пряко от внедряване и поддържане на ERP системи – един от най-важните cost-cutting инструменти, основа за внедряване на CRM и BI, посочиха анализаторите.
Агенцията предупреди, че държавата ни, която не разполага с Министерство на ИКТ, няма нито капацитет, нито инструменти да намали тежестта и да подпомогне бизнеса при внедряване на ERP, а действащите програми за конкурентоспособност са твърде бавни. Така всичко, свързано с успеха на ERP бизнеса в страната за 2009 година, остава в ръцете на висшия мениджмънт и маркетинга на компаниите от сектора.
Индустриалното машиностроене е бизнес сектор номер едно в България по брой на внедрени ERP системи за периода 1996-2008, сочат резултатите от приключилото 13-то поредно годишно изследване на CBN за пазара на ERP.
Внедрени системи за управление на бизнеса има в 55 от общо над 100 бизнес сектори. Директно на 5-то място по брой внедрявания влиза бизнесът с автомобили. В Топ 10 за първи път се появява и строителният сектор.
Изостават обаче текстилният и туристическият бранш. Най-големият клиент за периода 2000-2008 е едно от министерствата, в което са инвестирани 5,1 млн. евро за ERP.
Microsoft Dynamics е лидер в 18 от 39-те изследвани от CBN вертикални пазари, а SAP – в 14 бизнес сектора, твърди анализът.
Още от 2008 година битката за нови клиенти на ERP, CRM и BI системи се пренесе в полето на средния бизнес в България. Прогнозите на агенцията сочат, че и през 2009 тази тенденция ще се затвърди.