Онлайн рекламата все още не е в рецесия

Има ли рецесия в онлайн рекламата? Според някои източници – да, според други – подобна оценка засега не издържа на обективен анализ.
Какво казват икономистите
Наскоро уеб изданието TechCrunch публикува статия, озаглавена “Рецесията в онлайн рекламата официално е тук”. Анализаторите от еMarketer обаче оборват това твърдение.
Сред икономистите има консенсус, че рецесията е негативен ръст за период от две или повече последователни тримесечия, като сравнението се прави на годишна база, а не спрямо предходните тримесечия. Пазарът на онлайн реклама несъсмнено бележи спад, но все още не е в рецесия, съгласно тази общоприета дефиниция.
eMarketer е извършила собствени изчисления на базата на отчетите за първото тримесечие на четирите най-големи играчи на пазара за интернет реклама в САЩ – Google, Yahoo, MSN и AOL. Резултатите не показват състояние на рецесия в онлайн рекламата.
Чистите приходи на четирите портала за търсене в интернет, които привличат най-голям дял от онлайн рекламата, са нараснали през Q4″08 и са намалели през Q1″09. Така че на този етап има само едно тримесечие с негативен ръст.
Google и останалите
Поглеждайки назад към 2008 година, Yahoo, MSN и AOL са отчели по три последователни тримесечия със спад, но Google, най-големият играч, няма нито едно, а именно той притежава лъвския пай от пазара на онлайн реклама.
Предимство на Google спрямо конкурентите е силата му в рекламата при търсене, в сравнение с дисплейната, коментират от eMarketer. Слабостта на дисплейната реклама обаче ще продължи да дърпа надолу целия пазар на онлайн реклама в САЩ.
Дисбалансът между Google и неговите конкуренти през Q4″08 и Q1″09 разкрива фундаментална слабост на целия пазар на онлайн реклама. Един спад от 5% на банерната реклама през настоящата година ще рефлектира не само върху големите уеб портали, но ще засегне сериозно и останалите издатели.
Критично второ тримесечие
Очевидно, второто тримесечие на 2009 година ще бъде критично. Ако приходите на четирите големи портала продължата да падат, онлайн рекламата наистина ще влезе “официално” в рецесия. Това обаче все още не се е случило.

Коментар