Компютър може да е виновен за катастрофата на Еербъс A330

Причина за катастрофата на Еърбъс A330 може да се окаже компютърната система на самолета. Подобна версия за изчезналия в нощта на 1 юни близо до бреговете на Бразилия авиолайнер на Еър Франс лансира InformationWeek.

Съвременните пътнически самолети от класа на Еърбъс A330 са снабдени със система ADIRU (Air Data Inertial Reference Unit), която предава данни за височината на полета, скоростта на вятъра и други показатели към алтиметрите в пилотската кабина и към информационните дисплеи. Същата система доставя данни и на автопилота.

Не е трудно да се предположи, че ако ADIRU предава невярна информация, това може да доведе до катастрофа. Известни са няколко случая, при които системата е била причина за опасно поведение на самолетите.

През миналата година повреда в ADIRU доведе до многобройни проблеми в полет на Еърбъс A330 на най-голямата австралийска авиокомпания Кантас Еъруейз. При включване на автопилота, самолетът е започнал да губи височина и над 50 пасажери са получили травми, преди пилотите да успеят да преминат на ръчно управление.

В продължение на две минути системата ADIRU е генерирала случайни и неправилни стойности, съобщи в официално изявление Австралийското бюро за сигурност на транспорта.

През 2008 година и Федералното управление на гражданската авиация на САЩ излезе с предупреждение, че системата ADIRU представлява опасност за самолетите Еърбъс A319, A320 и A321. Системата може да затрудни получаването на критично важни данни за безопасността на полета и да възпрепятства ръчното управление на самолета.

Всички тези факти дават основание на някои експерти да насочат вниманието си към компютърната система на катастрофиралия Еърбъс А330. Самолетът излетя в неделя от Рио де Жанейро към Париж, но скоро изчезна от екраните на радара, намирайки се над Атлантическия океан.

Преди катастрофата, самолетът е влязъл в зона със силна облачност, ветрове и мълнии, според последното съобщение от пилотите. След 10 минути от самолета за започнали да постъпват данни за многобройни технически проблеми. Един след друг са отказали автопилотът, основният компютър и различни прибори.

След още 3 минути са излезли от строя системата, която контролира скоростта на авиолайнера, както и радарът. Престанала е да работи и резервната компютърна система. Предполага се, че самолетът е падал към океана, при липса на каквото и да е управление. На борда на Еърбъс А330 е имало 11-членен екипаж и 216 пътника.

Коментар