Българските учители са сред оптимистите в ЕС

Трима от всеки четирима учители считат, че им липсват стимули за подобряване на качеството на преподаване, а в три от всеки пет училища лошото поведение на учениците в клас нарушава учебния процес. Това сочат резултатите от новия доклад на ОИСР, изготвен с подкрепата на Европейската комисия.

В Австралия, Белгия, Дания, Ирландия и Норвегия над 90% от учителите заявяват, че не очакват никакви награди за подобряване на качеството на тяхната преподавателска дейност. Учителите в България и Полша са по-оптимистично настроени, но все още половината от тях не виждат стимул за усъвършенстване.

В Естония, Италия, Словашката република и Испания над 70% от учителите в първата степен на средното образование работят в училища, в които съществува усещането, че нарушаването на дисциплината в клас пречи на преподавателската дейност “в известна степен” или “много”.

Средно 38% от анкетираните учители работят в училища, в които има недостиг на квалифициран персонал. В Полша едва 12% от училищата са изправени пред този проблем, но в Турция 78% от училищата изпитват такъв недостиг.

Учителите отделят средно 13% от времето в клас за въдворяване на ред. В България, Естония, Литва и Полша по този начин се губи под 10% от учебното време.

Други фактори, които пречат на преподаването, освен нарушаването на дисциплината в клас, са отсъствията на учениците (46%), закъсненията им за час (39%), циничните реплики и ругатните (37%) и отправянето на заплахи или обиди към другите ученици (35%).

Наред с липсата на стимули за усъвършенстване в някои страни учителите дори не са подложени на системно оценяване или не получават никаква обратна информация за своята работа. Такъв е случаят при над 25% от учителите в Ирландия и Португалия, 45% в Испания и 55% в Италия.

Като цяло проучването показва, че лицата, занимаващи се с планиране на образователния процес, биха могли да направят повече по отношение на подкрепата на учителите и подобряване на постиженията на учениците.

Броят на учителите в ЕС се оценява на 6,25 милиона. Освен европейски страни, проучването обхваща Австралия, Бразилия, Мексико, Корея и Малайзия.

Коментар