Крайно време е проблемът с данъчните ограничения за леките автомобили, използвани от бизнеса, да бъде решен. Това трябва да стане чрез промени в законодателството в хода на подготовката и приемането на проекта на Държавен бюджет за 2010 г, особено като се отчитат ефектите на глобалната икономическа криза, призова ръководството на Българската стопанска камара (БСК).
“Използването на леките автомобили не е лукс, а ежедневна необходимост за бизнеса, по същия начин, по който се използват останалите дълготрайни активи – сгради, машини, съоръжения, офис оборудване, компютри и др. В тази връзка, всички свързани разходи следва да се признават за целите на облагането по ЗДДС, ЗКПО и ЗДДФЛ”, се посочва в декларация на камарата, разпространена днес.
Необходимо е да се предвиди отмяна на всички разпоредби на ЗДДС, ограничаващи правото на данъчен кредит за закупени нови или употребявани леки автомобили, както и за стоките и услугите, свързани с тяхното използване. По-конкретно следва да отпадне текстът по чл. чл.70, ал.1, т. 4 и т.5 и ал.2, както и определението за „лек автомобил” в § 1, т.18 от Допълнителните разпоредби на ЗДДС, уточниха от БСК.
Камарата счита, че в условията на криза, предприемането на предлаганите промени ще предизвика многобройни положителни нетни ефекти, както за бизнеса, така и за държавата.
С признаването за данъчни цели на разходите на бизнеса за експлоатация, поддръжка и ремонт на автомобилите ще се подобри бизнес средата и конкурентоспособността на българската икономика. Българските предприятия ще могат да извършват дейността си при сравними условия с тези в страните-членки на ЕС.
Ще се ограничи значително и делът на т. нар. „сив сектор” в услугите по експлоатацията, поддръжката и ремонта, както и продажбата на употребявани автомобили. Ще се създадат и условия за равнопоставеност на всички фирми на българския пазар, посочиха още от БСК.