ИТ брендове излизат от пазара у нас

Масово излизане на ИТ брендове и дистрибутори от много пазарни сегменти наблюдават анализаторите от CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. 117 марки са напуснали бизнеса общо в 26-те изследвани продукта – а едва 19 са новите, като броят на участниците се връща до нивата от 2005 година, разкрива новото годишно проучване на компанията.

За сравнение, през 2007 напусналите марки са били 79, а новите 186 – или новите участници са близо десет пъти повече от тази година. През 2009 се оказва, че ИТ пазарът в страната е почти недостъпен за нови брендове. Едва 24% дял са успели да заемат във всичките 26 пазарни сегмента новите 19 участника, срещу 258% през 2007 година.

“Прави впечатление, че при компютрите, битката за пазара вече основно се води в сегмента на преносимите машини и донякъде при сървърите. При настолните компютри, асемблираните и втора употреба напълно доминират с над 75% дял, а едва 3-4 бренда влизат в класациите”, коментира CBN.

При принтерите, непрекъснато поевтиняващата лазерна цветна технология на практика е извадила от пазара мастилено-струйната, докато матричните машини продължават да се продават. Все още изостават продажбите на MFD спрямо принтерите като процент.

Донякъде в разрез с очакванията за бизнеса в условията на криза, оригиналните консумативи губят съвсем малко дял в сравнение със съвместимите, основно на пазарите извън София, констатира CBN.

При марките се наблюдава тенденция за агресивно завземане на позиции на производители, свързано с успешно налагане на новите технологии и пазарни реалности – основно Acer и ASUSTek. На пазара в страната от много години присъстват и Brand-A марки, които са изключително успешни и в условията на падащи продажби дори увеличават пазарните си дялове.

В дистрибуторския сектор големите компании увеличават дистанцията спрямо по-малките, като на практика в бизнеса остават по около 7-8 компании в сегмент. Средният дял на Топ 3 дистрибутори почти във всички сегменти надхвърля 50%. За последните няколко години са затворени 8 средни дистрибуторски компании, но много вероятно е тази тенденция да продължи.

26 вида хардуер, 187 световни и български ИТ марки и 45 компании – дистрибутори на ИТ продукти са изследвани и номинирани в 15-тото поредно годишно национално проучване на между-фирмения ИТ пазар в страната –  IT Survey Bulgaria ‘2009. В проучването са участвали дилърски фирми от 22 града в България с 64 млн. евро сумарни продажби, които имат общо 872 служители.

Коментар