Спад до 30% очакват ИТ компаниите в България

За първи път от 11 години насам ИТ компаниите у нас, работещи с крайни клиенти, очакват спад между 10% и 30% в бизнеса им през 2009-та. Това показват резултатите от поредното годишно национално проучване на междуфирмения ИТ пазар в страната, проведено от независимата агенция за бизнес изследвания и анализи CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.

Единствено в сегмента на компютърните услуги ИТ компаниите очакват ръст и през настоящата, и през следващата година. Дори и в продажбите на софтуер и на консумативи има спад, твърди проучването на CBN.

IT Survey Bulgaria”2009 ясно показва високото ниво на навлизане и използване на интернет в бизнеса на ИТ компаниите. Докато през 2004 едва 21% от между-фирменият ИТ бизнес се е състоял в мрежата, пет години по-късно този процент ще достигне 70%.

В изследването като цяло се наблюдава спад на одобрението към вносителите на ИТ. Най-сериозните причини са, че самите дистрибуторски компании са притиснати с намаляващи кредитни линии, завишени изисквания за постигане на продажби и за разплащане на ордерите в съкратени срокове от страна на вендорите, високите лихви по кредитите, които ползват, и увеличаващата се конкуренция помежду им в условията на падащ пазар.

Резултатът от всички тези фактори е нисък или нулев марж, а дори и продажби под “cost”-а на продукта.

В проучването са изследвани пазарните сегменти компютри, софтуер, периферия, компоненти, консумативи, мрежи и мултимедия. Допълнително са изследвани пазарът на реклама и планирането на маркетинг бюджетите, удовлетворението на дилърите от пазарното поведение на дистрибуторите на ИТ хардуер и софтуер в България и оценката на дилърите за техния собствен бизнес.

ИТ компаниите препоръчват на дистрибуторите и вендорите рекламата към тях да е в интернет, ИТ списания, каталози и ИТ вестници – тези 4 направления от общо 12 събират 84% от предпочитанията.

26 вида хардуер, 187 световни и български ИТ марки и 45 компании – дистрибутори на ИТ продукти са изследвани и номинирани в IT Survey Bulgaria”2009. В проучването са взели участие дилърски фирми от 22-града в България с 64 млн.евро сумарни продажби, които имат общо 872 служители. Управители или собственици на анкетираните фирми са 80% от попълнилите въпросника.

Коментар