Продажбите на РС-та падат, но има светлина в тунела

Спадът в продажбите на РС устройства е двуцифрен през 2022 година
(снимка: CC0 Public Domain)

Доставките на персонални компютърни устройства в световен мащаб са намалели с 13% през 2022 г. – до 434,5 милиона броя, сочи скорошен доклад на Canalys. В своята статистика експертите са взели предвид не само традиционните лаптопи и настолни компютри, но също таблетите и хромбуците, като именно Chrome OS устройствата регистрират най-голям спад.

Въпреки негативната динамика, анализаторите отбелязват обнадеждаващи признаци в категорията на таблетите. През последното тримесечие доставките на такива устройства са нараснали с 1% на годишна база – до 43,2 милиона единици, след спад през предходните три тримесечия.

За цялата 2022 година производителите пуснаха на пазара 150,8 милиона таблета, с 5% по-малко на годишна база. Първите 5 марки в тази категория са Apple, Samsung, Amazon, Lenovo и Huawei с пазарни дялове съответно 40,3%, 19,2%, 9%, 7,7% и 4,2%.

„Въпреки спада от 2021 г., доставките на таблети през 2022 г. са доста над нивата преди пандемията”, коментира анализаторът на Canalys – Химани Мука. Според него, има място за бъдещ растеж в този сегмент от РС пазара.

„Нуждата от дигитализация на образованието остава висока в развиващите се пазари, където таблетите често са предпочитани пред лаптопите поради предимствата в цената и свързаността”, допълва Мука.

Canalys вижда добро перспективи и в търговския сегмент, където таблетите могат да бъдат полезни за мобилни работници, професионални потребители, служители в точки за контакт с клиенти и офис конферентни центрове.

На пазара за хромбуци ситуацията е по-сложна, но и тук експертите виждат нещо обнадеждаващо. През четвъртото тримесечие спадът на доставките се забави до 10%, докато през предходните пет тримесечия беше много по-силен. В същото време, според резултатите от цялата 2022 г., доставките на хромбуци са намалели с почти 50% – до 17,7 милиона единици.

Лидер в тази категория устройства е тайванската компания Acer, която пусна 4,25 милиона хромбука през миналата година, или 24% от общия обем. На второ място е Lenovo с 20,9% дял, следвана от HP Inc., Dell и Asus. Всички доставчици отбелязват двуцифрен спад, но най-много са потънали доставките при HP и Lenovo – съответно с 65,6% и 54,4%.

Canalys класира и водещите марки на пазара за компютри като цяло (включително настолни, лаптопи и таблети). Начело е Apple, която е доставила почти 88 милиона персонални компютърни устройства през миналата година или 20,2% от общия обем. Най-малък спад спрямо 2021 г. се наблюдава при таблетите iPad  и компютрите Mac – с 2,4%.

За сравнение, Lenovo и HP, които са на второ и трето място в топ 5, търпят годишен спад съответно от 20,4% и 25,4%. Експертите оценяват приноса на тези доставчици в предлагането на компютри и таблети на 18,2% и 12,7% от целия пазар.

Четвърто и пето място заемат Dell и Samsung, които са доставили 50 и 32,2 милиона персонални компютърни устройства. Това им отрежда дялове съответно 11,5% и 7,4% от глобалния пазар.

Коментар