Средношколците от класа на Ариана Леонард тихо сядат по местата си, очаквайки с нетърпение знак от учителката си по испански език, че урокът започва. “Извадете мобилните си телефони”, казва тя на испански.
Учениците бъркат в джобовете и вадят шарени телефони, слайдери, ай-фони, камерафони… Разделят се на групи. Леонард започва да им изпраща текстови съобщения на испански: “намерете нещо зелено”… “идете до кафенето”… “направете си снимка заедно със секретарката”….
Леонард е преподавателка в училище във Флорида на около 45 километра от Тампа и е един от преподавателите, които загърбват традиционните политики на забраняване използването на клетъчни телефони в клас. Привържениците на този подход стават все повече по света.
С помощта на мобилния телефон учителката по испански превръща испанския речник в същинско цифрово ловуване, записките се копират с камерата на клетъчния телефон, а текстовите съобщения служат за напомняне за домашните. “Мога да ползвам мобилния си телефон за толкова много неща, защо да не го използвам и за уроците? – пита Леонард. – Давайки им нещо, мобилно устройство, което те използват всеки ден за забавление, аз им давам още една пътечка към знанието, за да учат и извън класната стая по този начин”.
До този момент доста новини са изписани на тема забраняване използването на мобилни телефони от учениците по време на уроците. Децата биха могли да използват вградените камери, за да правят неподходящи снимки, да мамят по време на изпуту, а в най-добрия случай просто се разсейват.
Но нагласите се променят и все повече учители са на мнение, че вместо да се забранява, технологията трябва да се използва. “Хубаво е да се възползваме от любовната връзка между младежите и тези нови технологии”, казваДан Домевич, изпълнителен директор на щатската асиоцация на училищната администрация.
Нещо повече. Днес телефоните са еквивалентни на малки компютри – с тях може да се чете електронна поща, да се сърфира в интернет. На практика всеки ученик с телефон носи в джоба си маълк компютър. В същото време много училища по света не могат да си позволят да имат по един компютър за всеки ученик.
Преподавателите привърженици на клетъчния телефон са на мнение, че заради тоновете изписани негативни новини за мобилните устройства в училище малцина са се замисляли за това, че джобните джаджи могат да имат и позитивен ефект. Но учителите, които вече са приложили една или друга схема за прилагане на мобилните телефони като средство за обучение, виждат много ползи от това.
Те отбелязват, че шмекеруването се случва в клас без значение дали има или няма телефони, но когато мобилните устройства са позволени, стремежът да се използват за пакости рязко намалява. “Децата използват хартия и молив, за да правят номера. Те си пишат и си подават бележки. Но това не е довело до забраняването на хартията в училище”, казва учителка от друго школо.
Другаде пък учителите по математика допускат използването на мобилни телефони в час, вместо да карат децата да носят калкулатори.
В някои училища децата използват текстови съобщения, за да правят проучвания по теми, свързани с учебните изследователски експерименти. Другаде учителите пишат блогове. Има и такива, където учениците използват вградените камери, за да заснемат кадри и съчинятва фото-есета.