Apple се опитва да регистрира истинска ябълка като търговска марка

Не само черно-бяла отхапана, но и цяла цветна ябълка може да стане марка на Apple
(снимка: CC0 Public Domain)

Apple винаги е била доста агресивна в защитата на своите права върху интелектуалната собственост. В редица страни производителят на iPhone е подал заявка за регистрация на правата върху изображението на истинска ябълка. Ако ИТ гигантът от Купертино получи такива права, на много компании може да се наложи да се откажат от своите лога.

Още през 2017 г. Apple подаде заявление до Швейцарския институт за интелектуална собственост (IPI), претендирайки за пълни права върху реалистично черно-бяло изображение на ябълка Грeни Смит, припомня Wired. Списъкът с продукти на Apple, използващи това лого, е огромен – предимно електроника, цифрови стоки и хардуер.

Ето защо миналата есен IPI частично се съгласи с претенциите на компанията и регистрира логото за някои продуктови категории на Apple с условието, че всеки може да използва изображения на ябълката. Сега юристите на Купертино подадоха жалба срещу това решение.

Все още не е известно кои категории продукти Apple възнамерява да „защити” допълнително и това тревожи швейцарските фермери и други компании. Между другото става дума за „аудиовизуални продукти” с изображения на ябълки, към които могат да се причислят всякакви реклами – не само за електроника и цифрови услуги, но и за плодове, например.

Компаниите, които са далеч от производството на електроника, също могат да пострадат. 111-годишната асоциация Fruit Union Suisse, която представлява интересите на фермерите в Швейцария, през по-голямата част от историята си имаше лого под формата на червена ябълка с бял швейцарски кръст. Организацията на фермерите обаче се опасява, че Apple ще я лиши от обичайната символика.

„Трудно ни е да разберем, не изглежда, че се опитват да защитят отхапаната си ябълка. Всъщност целта им тук е да получат правото върху ябълката като цяло, което за нас е нещо почти универсално… трябва да е безплатно за всички”, казват представители на Fruit Union Suisse.

Няма нищо изненадващо в ходовете на Apple. Според Световната организация за интелектуална собственост, компанията е подала заявки за регистрация на изображение на ябълка пред десетки регулатори по света.

Опитите на Apple да изземе правата върху изображението на ябълката като цяло са показателни за тревожна динамика в индустрията на авторското право – компаниите се опитват да регистрират интелектуална собственост, която всъщност не им е необходима и трябва да принадлежи на всички.

През последните години Apple оказва натиск върху организации и хора, работещи в различни сфери, които не са пряко свързани с ябълките. Например, компанията атакува приложение за готвене с лого на круша, певеца и текстописец Франки Панапъл и училищен район.

През 2010 г. Apple принуди кооперация за хранителни стоки в Швейцария да сключи предварителен договор, в който се задължи никога да не добавя белег от отхапване към логото със своята ябълка. В други случаи Apple трябваше да направи отстъпки и дори да действа като ответник.

Въпреки че днес Apple претендира само за правото върху черно-бялото изображение на ябълката, юристите се опасяват, че тя ще се опита да разшири обхвата на правата си в бъдеще, а на някои документи цветните лога може да се изобразяват в черно и бяло.

Според швейцарски експерти, всеки, който представи доказателства за дългогодишно използване на спорното лого, може да разчита на защитата на закона. Големите компании обаче винаги могат да сплашат малкия бизнес, защото разполагат с огромни ресурси.

Малко вероятно е швейцарски съд да вземе решение за ябълката през следващите месеци и дори години, но местните фермери казват, че на карта са заложени „милиони”, ако трябва да променят марката.

Коментар