Революция в електромобилите: 10 минути зареждане за 1200 км

Използването на твърдотелни батерии ще осигури по-бързо зареждане и по-голям пробег на електрическите превозни средства (снимка: CC0 Public Domain)

Японският автомобилен гигант Toyota обяви пробив в производството на материал, използван в твърдотелните батерии. Компанията определя иновацията като значителна стъпка напред, която ще намали времето за зареждане и ще увеличи рязко пробега на електромобилите.

Toyota обещава твърдотелна батерия за пробег от 1200 км или 745 мили, която може да се зарежда за 10 минути и дори по-малко, по думите на Кейджи Кайт, президент на центъра за въглеродно неутрални разработки в компанията, в интервю за Гардиън. Производството на такива батерии ще започне през 2027 г.

Анализаторите на пазара смятат, че Toyota изостава от конкурентите в сегмента на електрическите превозни средства. През юни 2022 г. компанията изтегли 2700 от първите си електромобили, поради опасения, че колелата могат да паднат.

А миналия месец Британският орган за рекламни стандарти забрани рекламите на Toyota и Hyundai, заради преувеличаване на скоростта, с която могат да се зареждат, и подвеждане на потребителите относно наличието на точки за бързо зареждане в Обединеното кралство и Ирландия.

Конкурентът BMW за първи път обяви планове за преход на своите плъгин хибриди и електромобили към твърдотелни батерии през 2017 г. А японската Nissan обеща да пусне електрически автомобил с твърдотелни батерии до 2025 г.

Samsung планира да започне масово производство на твърдотелни батерии до 2027 г. – тези батерии ще се използват както в мобилни устройства, така и в електрически превозни средства.

По-безопасни, по-дълготрайни, по-малки и по-леки от литиевите, твърдотелните батерии се разглеждат като потенциален пробив за електрическите превозни средства, тъй като обещават да намалят времето за зареждане, да увеличат капацитета и да намалят риска от пожар, свързан с литиево-йонните батерии с течен електролит. Но твърдотелните батерии са по-трудни и скъпи за производство, което ограничава техните комерсиални приложения.

Дейвид Бейли, професор по бизнес икономика в университета в Бирмингам, коментира пред Гардиън, че ако твърденията на Toyota са оправдани, това може да е повратна точка за бъдещето на електрическите превозни средства: „Често пробивите се случват на етап прототип, но след това е трудно да се увеличи мащабът. Ако това е истински пробив, той може да промени играта, светия граал на превозните средства, задвижвани с батерии”.

От Европейската федерация за транспорт и околна среда коментират пред Ройтерс, че въглеродният отпечатък може да бъде намален с 39%, ако автомобилите използват твърдотелни батерии – с твърди електроди и твърд електролит, вместо литиево-йонни батерии.

Освен това твърдотелните батерии изискват по-малко графит и кобалт – метал, който се произвежда главно в Конго, където има голям неформален сектор, използващ детски труд.

Коментари по темата: „Революция в електромобилите: 10 минути зареждане за 1200 км”

добавете коментар...

  1. Джуджето от кремълския лес

    Всяка подстанция на ЕСО и ЕРДружества могат да осигурят такива мощности ,а такива постнции има по 2-3 в големите градове

  2. Томмм

    Света е пълен с хора които ти обясняват как нещо не може да стане. Добре че има и малцинство, което движи света наред?

  3. Том

    Света е пълен с хора които ти обясняват как нещо не може да стане. Добре че има и малцинство, което движи света наред?

  4. Коце

    Не ги мислете! Предполагам толкова скептично е изглеждало и изграждането на инфраструктура за зареждане с бензин! Та, по дяволите, това са си абсолютно бомби, заложени през 4-5 км в гъсто населени райони!!! Които трябва да се обслужват от кой знае какво квалифицирани специалисти!!!

    Но както виждате – всичко това днес е факт и дори не се замисляме по темата от този ѝ аспект.

    Така че, ако нещата тръгнат в тази посока, бизнесът ще намери решенията, които ни изглеждат невъзможни към момента.

  5. БМДТ

    Напълно съм съгласен. При нас има двигатели с мощност 1MW. Кабела се монтира от двама човека и е 6 kV, за което се изисква 4-та квалификационна група, която пък се придобива след много месеци.
    Та не знам как за 10 минути ще вържат куплунга, да не говорим за друго.

  6. Джипко Бибитков

    То хубуу, батериите ще могат да се зареждат за 10 мин, ама 1200км пробег ще означава поне 250kWh батерия…
    И за да се зареди такава батерия от 20% до 80% за 10 мин ще трябва зарядна станция около мегават…
    Къде са тези станции? И как ще се осигури подобна инфраструктура ?

Коментар