Пазарът на мобилни джаджи – с темпа от 2008

Световният пазар на мобилни устройства ще запази темпото си от 2008 година и през настоящата – от гледна точка на реализираните продажби, прогнозира Gartner в нов доклад. Предвиждането определено е по-добро от по-раншната оценка на анализаторите, че пазарът ще отбележи спад през 2009.

Две са причините пазарът на мобилни устройства да успее да преодолее очаквания дефицит. Това са скокът в продажбите в Западна Европа и засилването на сивия бизнес през третото тримесечие на годината. На база на тези наблюдения сега Gartner очаква, че световният пазар на мобилни джажди ще приключи 2009 година с продажби в размер на 1,214 милиарда устройства, което е почти равно на миналата година (0,67 процента спад).
Само преди 3 месеца Gartner предвиждаше спад от 3,7 процента.
За 2010 годна обаче изявената анализаторска компания смята, че можем да очакваме 9% годишно увеличение.
Подобно на бизнеса с настолни компютри и лаптопи, както и сървъри, икономическият климат по света принуди клиентите да стегнат кесиите и да изчакат с покупките на нови мобилни устройства. Предвид намалените разполагаеми доходи потребителите са удължили цикъла на подновяване на този вид устройства с 12 до 18 месеца.
Очакванията на Gartner са, че цикълът на подновяване на мобилните устройства ще се върне към нормалния си ритъм в рамките на 2 години благодарение на икономическото възстановяване, агресивната ценова политика при смартфоните и съкращаването на договорите. Gartner предвижда и, пазарът на втора ръка устройства в развиващите се пазари ще се успокои през 2010 година и ще започне да намалява през 2011.
Компютърен феномен, който започва да се забелязва на пазара на мобилните устройства, е нахлуването на „no-name“ марки, отчитат от Gartner. Пазарът на безименни телефони доскоро беше явление, характерно само за Китай, но този феномен започва да се разгръща по света.
Всички производители ще трябва да се конкурират с безимените марки на всички пазари и особено на развиващите се като азиатско-тихоокеанския регион, Източна Европа, Латинска Америка. Това явление ще удари най-силно големите играчи на пазара на мобилни джаджи и особено Nokia.

Коментар