Изкуствен интелект ще следи възрастните шофьори в Япония

Възрастните шофьори се свързват с влошената безопасност по пътищата в Япония
(снимка: CC0 Public Domain)

Застаряването на населението отдавна е сериозен проблем в Япония. Освен всичко друго, това влошава безопасността на пътя. Ситуацията може да се подобри не само чрез въвеждане на автопилот, но и чрез наблюдение на способността на възрастните хора да управляват превозни средства с помощта на системи с изкуствен интелект.

Японската компания NTT Data разработва невронна мрежа, която чрез наблюдение на поведението на водача, ще оценява скоростта на шофиране, ускорението и забавянето, а също така ще обработва други данни, за да открие навреме влошената способност на човек да управлява безопасно автомобил, поради промени, свързани с възрастта.

В рамките на експеримент NTT Data ще събира статистика в един от таксиметровите паркове в Токио сред автомобили, управлявани от шофьори на възраст над 65 години, като тази информация ще се натрупва от януари до юни тази година, съобщи Nikkei Asian Review. Такситата ще бъдат оборудвани с подходящи сензори и GPS устройства, както и с модеми за предаване на телеметрия към облачната система NTT Data, която ще обработва натрупаната статистика.

Особено внимание ще се обръща на случаите на внезапно спиране или ускоряване. Аномалиите ще бъдат идентифицирани чрез създадения профил на всеки водач, като се вземе предвид нормалното му поведение при шофиране.

След няколко години NTT Data планира да започне комерсиална експлоатация на съответната облачна услуга; таксиметровите компании и логистичните компании, които се грижат за безопасността на транспорта, ще могат да станат нейни клиенти. С течение на времето и обикновените шофьори ще могат да се свържат с тази услуга.

Компанията планира да си сътрудничи със застрахователите, за да интегрират услугата в своята екосистема. Предполага се, че статистиката, натрупана за няколко дни, ще бъде достатъчна за анализ на когнитивните функции на конкретен шофьор.

В допълнение към това други разработчици ще използват технологии за гласово разпознаване и анализ на изражението на лицето, както и на движенията на зениците, за да оценят професионалната пригодност на по-възрастните шофьори.

Коментар