Залязват ли телевизорите? Чувствителен спад в някои региони

Все повече хора предпочитат платформи за цифрово съдържание, достъпни от телефони, компютри и таблети, вместо телевизори (снимка: CC0 Public Domain)

Глобалните продажби на телевизори намаляха през 2023 година, според проучвания, на които се позовава публикация на Gizmochina. Това повдига въпроса дали този пазар вече залязва.

Технологичният напредък понякога прави ненужни някои вече наложени на пазара устройства. Навремето хората ползваха множество отделни продукти за различни цели – камера, музикален плейър, калкулатор, конзола за игри. Сега един-единствен  смартфон прави всичко.

Същото се случва и с телевизорите. Хората може да ги купуват по-рядко, но когато го правят, искат по-големи екрани и супер високо качество.

През 2023 г. световният ТВ пазар продължи да намалява. Продажбите паднаха с 3% спрямо предходната година до 223 милиона броя, по данни на Counterpoint Research. Силата на американския пазар не компенсира спада в Европа и Китай.

Има няколко причини за негативната тенденция. Със сигурност първата е, че хората гледат по-малко телевизия, коментира Gizmochina. Днес много потребители предпочитат платформи за цифрово съдържание, достъпни от техните телефони, компютри и таблети.

Сега телевизорите са предимно първият избор за хора, фокусирани върху големи екрани и високо качество на изображението. Това води до по-голямо търсене на разделителни способности като 4K и 8K, с размери от 49 инча и повече. Фактори като глобалната инфлация обаче също намаляват интереса към тези скъпи модели.

Докато доставките на телевизори се увеличават в Северна Америка, Латинска Америка и Източна Европа, други региони преживяват спад – това са Азиатско-Тихоокеанският регион, Китай, Западна Европа и Близкият изток и Африка.

Продажбите както на нови, така и на телевизори за замяна остават бавни във всички региони. Това предполага общо отслабване на доверието на потребителите в телевизионния пазар, въпреки регионалните различия.

Спадът на китайския ТВ пазар се засили през втората половина на 2023 г., надвишавайки 10% месечно на годишна база, по данни на Gizmochina. През декември спадът дори надхвърли 20%. Годишният размер на пазара падна под 37 милиона единици до 36,56 милиона, отбелязвайки най-ниското ниво през последното десетилетие.

Коментар