МОН работи по визия за средното образование, насочена към високите нива на дигитални умения на учителите и учениците, съобщи заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева по време на кръгла маса „БАИТ в подкрепа на образованието”, която се проведе вчера в София.
Освен базовата дигитална грамотност, изключително важна е и грамотността, свързана с използване на изкуствения интелект, подчерта Митева по време на дискусиите, които се фокусираха върху дигиталната грамотност, изкуствения интелект и STEM.
Визията на МОН съдържа няколко изцяло нови елемента, сред които е желанието да бъде създадена Агенция за дигитализация, за дигитално образование. В момента се работи и по създаване на нови роли в образователна система, например всяко средно училище да има технологичен директор, който да отговаря за целия процес по дигитализация, съобщи Митева.
“STEM трябва да бъде стимул, към който да се ориентира не само задължителното преподаване по природни науки, математика и информационни технологии, но и по хуманитарни науки, когато те могат да се интегрират в различни теми с традиционните STEM предмети за решаване на конкретни проблеми, казуси и задания от живота”, добави зам.-министърът.
“Когато имаш една уникална специалност, без значение дали това е в средното или във висшето образование, ти стигаш до липса на достатъчно адекватни специалисти, които да преподават в тези специалности и да изграждат специалисти”, каза проф. д-р Миглена Темелкова, председател на Съвета на ректорите на висшите училища в България и ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи.
Тя сподели опита си в създаването на нови специалности между университети, които ползват общи ресурси и с подкрепата на бизнеса, като изграждат успешни кадри за трудовия пазар.
“Впечатлена съм колко много протегнати ръце от страна на бизнеса имахме през последните две-три години, и смятам, че точно това е пътят за развитие на професионалното образование в България”, заяви Маргарита Янакиева, директор на ПГВТ “А. С. Попов” (София). В хода на дискусията тя изтъкна и конкретно предложение на ИТ бизнеса във връзка с обучение на специалисти по киберсигурност.
Иво Русев, главен търговски директор на Telelink Business Services, посочи, че е добре да се обръща внимание на положителните неща. “През последните години българските кадри, които излизат на нашия пазар, са изключително адекватни. Въпреки трудностите и дискусиите за поколенията, които идват, за тяхната неангажираност, кадри има, и те са много по-фокусирани, с много по-добра подготовка – нещо, което не се е случвало в предишните години”, каза Русев.
Telelink Business Services си партнира с много университети, а служители на компанията са и преподаватели в някои от тях, за да бъдат в близък контакт с образователната система.
През последните 20 години изключително активно в сферата на образованието работи и Контракс. Компанията е един от основните доставчици на технологии в образователната среда във всички аспекти – от детските градини до висшето образование и МОН, разказа Янко Бахчеванов, ръководител на отдел “Продажби”.
Софтуерната корпорация Oracle също поставя голям фокус върху образованието и най-вече в посока това да развива дигитални умения и да предоставя възможно най-много ресурси на образователните институции.
“Целта е тези ресурси да стигнат до учениците и до студентите, тоест, до хората, които изграждат бъдещето”, каза Велина Топалова, старши търговски представител в Oracle. Компанията има специално създадена организация Oracle Academy.
Темата за българското образование е изключително важна за БАИТ. “Именно, за да успеем да отговорим на динамиката в развитието на технологиите, които навлизат в образователната система, като национално отговорна асоциация, решихме, че ще продължим със събитие по темата в нов формат тази година”, посочи Весела Калъчева, изпълнителен директор на БАИТ.