В германския индустриален гигант Бош името на играта е програмиране: доставчикът на технологии и услуги разширява бизнеса си със софтуер. Компанията си поставя за цел до края на десетилетието да генерира продажби на софтуер за милиарди.
„От доста време насам Бош е и софтуерна компания”, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Бош, на събитието „Bosch Tech Day 2024” в Ренинген. „Обширната ни експертиза във всички бизнес сектори ни позволява да влагаме редове код директно в продуктите”.
Софтуерът на Бош вече присъства в редица области, включително в производствените линии на големи индустриални предприятия, в голям брой автосервизи и в медицинско оборудване. Той предупреждава водачите на автомобили за шофиране в насрещната лента, защитава ценни активи, контролира строителните технологии и работи в открития космос, на Международната космическа станция.
Революция в автомобилната индустрия
48 000 са софтуерните програмисти в Бош, 42 000 от тях са в бизнес сектор „Mobility”. „Софтуерът ще революционизира фундаментално автомобилната индустрия”, каза Хартунг.
„В бъдеще автомобилите ще бъдат гладко интегрирани в дигиталния свят. В резултат на това те ще имат още едно предимство – ще се актуализират постоянно”, добави д-р Маркус Хайн, член на Управителния съвет на Бош и президент на бизнес сектор „Mobility”.
Автомобилите ще се разширяват с нови функции не чрез посещение в сервиза, а чрез удобна софтуерна актуализация „по въздуха”. „С технологиите на Бош колите ще остаряват по-бавно”, каза Маркус Хайн. И то не само леките автомобили. Камионите, мотоциклетите и електрическите велосипеди също ще получават нови функции за безопасност и комфорт чрез актуализация.
От дебюта на интелигентната система за електрически велосипеди в края на 2021 Бош пусна около 70 нови функции и модификации чрез приложението eBike Flow – от аларма и функция за проследяване до нови режими на каране.
Партньорства и регулации
„За да използваме огромния потенциал на софтуера и AI, се нуждаем от силни партньорства. Едва ли една компания може да се справи сама с това. В този контекст софтуерът с отворен код предлага особено полезен начин за обединяване на експертизата отвъд границите на компанията, за спестяване на разходи и за създаване на стандартизирани решения”, каза Хартунг.
Политиците също могат да играят важна роля: компаниите се нуждаят от сигурност при планирането в областта на изкуствения интелект, който става все по-важен за разработването на софтуер. Това важи и за Закона за AI, наскоро приет от Европейския съюз, подчертаха от компанията.
„Сега ЕС трябва бързо да преведе Закона за изкуствения интелект в стандарти, тъй като макар и регулирането да е необходимо, то не трябва ненужно да забавя темпото на технологиите или дори да възпрепятства иновациите”, продължи Хартунг.
Софтуерно-дефинирани автомобили
В автомобилната индустрия новата тенденция си има име: софтуерно дефинирано превозно средство. Софтуерът все повече се превръща в отправна точка за проектиране и разработване на нови модели автомобили.
Скорошно проучване на McKinsey изчислява, че световният пазар за автомобилен софтуер и електроника ще достигне 462 милиарда долара до 2030. От 2023 делът на софтуера в превозните средства ще се утрои. Целта на Бош е да бъде част от този растящ пазар и да остане предпочитан партньор за автомобилните производители от цял свят.
„Ние сме в зората на ерата на софтуерно дефинирания автомобил”, заяви Хайн. „За Бош това е добра новина, защото можем да правим и двете: и хардуер, и софтуер. Ние сме една от малкото компании, които владеят напълно взаимодействието между автомобилната електроника и облака”.
Със софтуерни и сервизни решения като Vehicle Health – „Здравето на автомобила”, например, Бош помага на операторите на автопаркове да избегнат повреди по превозните средства и да повишат ефективността. Специално за логистичните компании дигиталната платформа Bosch L.OS улеснява дигитализацията и опростява цялата верига от операции.
Освен това компанията разработи специален софтуер, с чиято помощ автомобилите спират изключително плавно, без тласъци, сякаш зад волана е професионален шофьор. С функцията на Bosch „eBrake to Zero” не само спирането при трафик „спри-тръгни” е по-приятно и спокойно, но и рискът от прилошаване на пътниците намалява.
Софтуерно дефинираната мобилност ще върви ръка за ръка и с променящата се автомобилна архитектура: от специфична за домейните ИТ и електронна архитектура към централизирана и с кръстосани домейни само с няколко супер мощни компютъра и сензора. В момента в един автомобил работят около сто управляващи блока от различни производители. В бъдещото софтуерно дефинирано превозно средство контролните функции ще се изпълняват от десетина автомобилни компютри.
За да се постигне това, компютрите ще трябва да комбинират специфичните функции за няколко домейна. В този контекст Бош и Qualcomm съвместно представиха нов автомобилен компютър в началото на годината. За първи път той съчетава информационно-развлекателните функции с функциите за подпомагане на водача.
За производителите на автомобили това означава не само намаляване на монтажното пространство, кабелите и теглото, но и най-важното – по-ниски разходи. Само икономиите от управляващите блокове, постигнати чрез сливане на информационно-развлекателните системи и помощта за водача, могат да достигнат до 30%.
Но независимо дали са сто или десет, различните компютри и софтуерни пакети в един автомобил трябва да бъдат свързани помежду си в мрежа, така че да могат да комуникират извън границите на бранда. Дъщерното дружество на Бош ETAS доставя междинния софтуер за това – софтуер за превод между физическите компоненти на автомобила и неговия приложен софтуер, дори и ако те са създадени от различни доставчици.