Конвергенцията между мобилните мрежи и сателитните услуги се превръща по-скоро в норма, отколкото в стратегия за завземане на пазарна ниша. Цели 91 телекомуникационни оператора по света вече са подписали споразумения със сателитни доставчици.
Според доклад на анализаторните от GSMA Intelligence, действащите договори за мобилни сателити сега покриват около 60 процента от общия глобален пазар на мобилни абонати, като все още се обявяват нови сделки. Трябва да се отбележи обаче, че малко от тези услуги са налични, отбелязва The Register.
Въпреки това, общата посока на движение на телекомите представлява пазарна промяна. Сателитът все повече се разглежда като прагматично средство за разширяване на мрежата и достъп до свежи потоци от приходи.
Основната предпоставка за сателитната свързаност е, че тя може да се разшири до места, където наземните мрежи не достигат или покритието е неравномерно. Затова около 80 до 90 процента от връзките между телекомуникационните компании и сателитните оператори са насочени към свързаност на отдалечена зона, отбелязва докладът.
Обслужването на морските потребители и осигуряването на спешно покритие след природни бедствия също са разглеждани като сценарии на използване на сателитните връзки.
Импулсът на пазара през последните 18 до 24 месеца беше движен от разработките директно към клетката на наземната мрежа, подкрепени от актуализации на 3GPP 5G радио спецификациите, които включват съвместимост с неназемни мрежи (NTN).
Всъщност интегрирането на NTN съвместимост в 3GPP Release 17 и 18 осигури мащабируемост директно към клетката, защото отваря огромна адресируема база от смартфони и други устройства, като IoT сензори, способни да се възползват от сателитните услуги, отбелязва GSMA Intelligence .
На американския пазар всичките три големи оператора на клетъчни мрежи са подписали споразумения със сателитни доставчици за разширяване на техните услуги; Verizon и AT&T се обединиха с AST SpaceMobile, а T-Mobile US се свърза със Starlink на SpaceX през 2022 г.
Според доклада на GSMA Intelligence, Starlink вече има общо 17 споразумения, докато AST SpaceMobile има 24, а Lynk Global има 15. Очаква се поетапно внедряване на повечето услуги, като се започне с поддръжка на SMS текстови съобщения и глас, последвано от надграждане към данни/интернет свързаност, тъй като сателитният капацитет се разширява.
Най-големият брой договори със сателитни доставчици е в Азия, но тенденцията вече се проявява равномерно по целия свят, според доклада. Разглеждайки размера на съзвездията и покритията на сателитните оператори, Starlink е начело с около 6000 сателита в орбита, въпреки че само наскоро изстреляни спътници поддържат възможност за директна връзка сателит-клетка.
Eutelsat OneWeb е следващият оператор по брой внедрявания, с приблизително 650 сателита, представляващи по-голямата част от съзвездието му. AST SpaceMobile има само един тестов сателит в орбита и все още не е поставил нито един от модулите BlueBird, от които ще се нуждае, за да предостави търговска услуга. Проектът Kuiper на Amazon също има само чифт тестови сателити в орбита.
Китай, чрез China Satellite Network Group, планира да изстреля над 12 000 сателита в бъдеще, но както отбелязва GSMA Intelligence, „трудно е да се екстраполират директни сравнения, предвид вероятното ниво на правителствена подкрепа, участваща във финансирането на изстрелвания и операции, и фактът, че сателитният капацитет на Китай е по-скоро вътрешна история в сравнение със Starlink и други на международните пазари”.
Ключовият извод от доклада е, че сателитната свързаност изглежда ще стане просто още една част от мобилните комуникации, въпреки че не е ясно дали това ще бъде включено в плана за обслужване на клиента или ще се предлага на пазара като добавка.