ЕС гласува за митата на китайските е-коли на 4 октомври

Сред членовете на ЕС няма консенсус за въвеждане на повишени мита върху вноса на китайски електромобили (снимка: CC0 Public Domain)

Гласуването за въвеждане на по-високи мита върху китайските електромобили в ЕС се отлага за 4 октомври. Очакваше се европейските парламентаристи да одобрят до 25 септември повишени мита върху вноса на произведени в Китай електрически превозни средства в ЕС за пет години, но това не се случи.

Първоначалната дата изтече по-рано тези седмица, но гласуването беше отложено за 4 октомври, поради опитите на китайската страна в последния момент да продължи преговорите по наболялата тема. За промени в графика за одобрение на тарифите съобщи Блумбърг в края на седмицата.

В сегашната версия на законопроекта, при внос в ЕС електрическите превозни средства, произведени в Китай, трябва да бъдат облагани с диференцирани вносни мита, чиято максимална стойност достига 45%. Ставката варира от производител до производител и продуктите на Tesla, които също се доставят отчасти от Китай до Европа, би трябвало да имат едни от най-ниските тарифи.

Като цяло преговорите с китайската страна може да продължат, след като бъде взето решение за въвеждане на повишени мита от ноември. За тази цел законопроектът може да включва съответно изменение, което няма да спре преговорния процес след одобрението на петгодишните тарифи през ноември.

Между другото, дори 4 октомври не е крайната дата за гласуване на този законопроект, всичко все още може да се промени, тъй като няма консенсус сред членовете на ЕС относно необходимостта от въвеждане на повишени мита върху вноса на китайски електрически превозни средства.

Германия и Испания, които имат широки бизнес връзки с Китай, например, се съпротивляват на въвеждането им, страхувайки се да не навредят на бизнеса. За да бъдат одобрени митата в предложения вид, за тях трябва да гласуват 15 страни от ЕС, на чиято територия живеят 65% от населението на блока.

Коментар