Ново проучване дава отговори на някои от ключовите въпроси за бъдещето на английския език, залегнали в книгата “The Future of English: Global Perspectives” (Бъдещето на английския език: Глобални перспективи), както и за влиянието на изкуствения интелект в преподаването по английски. В проучването, представено от British Council, участваха общо 1792 професионалисти в областта на образованието, предимно учители, администратори и държавни служители от 92 държави.
Резултатите показват, че 60% от анкетираните по света вярват, че английският „определено” ще остане най-разпространеният език в света. Европа е регионът в света с най-висок процент специалисти (49,6%), които казват, че страните, в които се говори само английски език, „вероятно” ще бъдат ощетени в бъдеще, следвани от 19,9%, които казват, че тези страни „със сигурност” ще бъдат засегнати.
В Европа има баланс между респондентите, които смятат, че учителите ще бъдат „частично” засегнати от изкуствения интелект (48,2%), и тези, които казват „не” (43,5%). Разглеждайки глобалните резултати по длъжности, 50,9% от учителите и 51,3% от държавните служители по света отговарят, че учителите няма да бъдат заменени от AI.
“Образованието, подобно на други сектори, е повлияно от използването на AI. Технологиите не променят това, което правим, а начина, по който го правим”, каза Мина Пател, съавтор на книгата “Бъдещето на английския език: Глобални перспективи” и ръководител на изследователската програма Бъдещето на английския език.
“Изкуственият интелект няма да замени учителите, защото младите хора, които учат езици неофициално, са и тези, които казват, че се нуждаят от учители, които да ги напътстват. Това означава, че ролята на учителя е фундаментална и че все още се нуждаем от подкрепата и структурата, които образователните системи могат да осигурят”, допълни той.
Що се отнася до ученето, 44% от анкетираните по света смятат, че изучаващите английски език „частично” научават правилните неща за бъдещето си, следвани от 29%, които казват, че ги учат „напълно”.
Сред европейските участници 58,7% са отговорили с „да, частично”, докато само 2,5% – с „да, напълно”. 23,6% от участниците изразиха съмнения по тази тема, като отговориха „не съм сигурен/на”.
Изкуственият интелект сега се разглежда като възможност за нестандартно мислене и отвъд неравенството. Като се има предвид тази реалност, Пател отбелязва значението на това „учителите да не останат назад” в ситуация, в която учениците знаят повече за технологиите и са в състояние да ги използват по по-интелигентен начин от своите учители.
Експертът смята, че сега е подходящият момент за специалистите в областта на образованието да определят коя методология трябва да ръководи използването на новите технологии, а не обратното, за да поддържат квалификацията и възможностите на учителите.