Електрическите превозни средства (EV), на които се възлагат големи надежди в усилията за декарбонизация на Европа, могат да засегнат сериозно трудовия пазар, ако се сбъднат прогнозите на анализаторите. Почти 200 000 души в германската автомобилна индустрия ще останат безработни до 2035 г., заради електрификацията, според Prognos. На първо място ще пострада Volkswagen.
Преминаването към електромобили ще намали броя на работниците в германския автомобилен сектор със 186 000 до 2035 г., спрямо нивата от 2019 г., според ново проучване на Prognos, на което се позовава публикация на carscoops.
Съкращенията на работната сила до голяма степен ще се дължат на факта, че „системите за задвижване” на електрическите превозни средства изискват по-малко компоненти от техните предшественици с двигатели с вътрешно горене. Това означава, че както служителите на автомобилните производители, така и работещите във веригата за доставки рискуват да загубят работата си.
Работните места в заваряването и металообработването, както и в управлението и администрацията на бизнеса ще станат по-малко, се казва в доклада. Но в същото време производителите на автомобили ще трябва да наемат повече хора в областта на ИТ, електротехниката и машинното инженерство.
Като цяло обаче повече работни места ще бъдат загубени, отколкото създадени. Затова, изложени на риск от съкращения, би било разумно работниците да се преквалифицират.
Докладът на Prognos отбелязва, че променящата се структура на работните места в германските автомобилни производители е в ход от няколко години, но ще набере скорост през следващите 10 години. И никъде тази промяна не е толкова очевидна, колкото във Volkswagen, който миналата седмица поиска от служителите си да приемат намаление на заплатите.
„Спешно трябва да намалим разходите за труд, за да поддържаме конкурентоспособността си”, каза Арне Майсвинкел, ръководител на отдела по човешки ресурси за марката VW.
Volkswagen, най-големият автомобилен производител в Европа, обяви наскоро плановете си да затвори поне три фабрики в Германия, освобождавайки десетки хиляди работници. Това породи недоволство и стачки. Служители на Porsche вече се присъединиха към протестите.