Когато развиваше автомобилната си индустрия, Китай се придържаше към правилото, че чуждестранните производители трябва да създават съвместни предприятия с местни партньори и да им предоставят достъп до техните технологии. По подобен начин сега властите на ЕС искат да стимулират развитието на европейския пазар за тягови батерии и електрически превозни средства.
Новата инициатива на Европейската комисия включва отпускане на до 1 милиард евро субсидии за компании, които възнамеряват да изградят предприятия в Европейския съюз за производство на компоненти за „чисти технологии”, включително тягови батерии, съобщи Файненшъл таймс.
Чуждестранните компании ще бъдат задължени да споделят своите технологични компетенции с местните партньори. Ако подобна схема за субсидиране се докаже в областта на локализирането на производството на батерии, тогава Европейският съюз ще започне да я прилага и в други области.
Миналия месец Европейската комисия определи допълнителна петгодишна тарифа върху вноса на произведени в Китай електрически превозни средства, до максимум 35% върху базовите 10%. Освен това условията за субсидиране на производството на автомобили с водородно гориво в Европейския съюз предвиждат таван от 25% на компонентите в електролизните системи, произведени в Китай.
Смята се, че след като встъпи в длъжност като президент на САЩ, Доналд Тръмп ще окаже натиск върху европейските съюзници да създадат по-сериозни бариери пред навлизането на китайски стоки на регионалния пазар.
В производството на батерии Европа е силно зависима от китайския внос, тъй като продуктите от азиатската страна са по-евтини за местните компании и предвид не толкова доброто състояние на икономиката на ЕС, за европейците просто не е изгодно да се отърват от връзките си с Китай.
Китайската компания CATL вече е инвестирала милиарди щатски долари в изграждането на заводи за тягови батерии в Унгария и Германия. В САЩ същата компания е готова да сподели своите технологии за производство на батерии с Ford и Tesla при взаимно изгодни условия.
Европейските клиенти искат да постигнат подобни ползи за себе си. По-рано тази година китайските власти предупредиха националните производители да не локализират продуктите си твърде дълбоко в Европейския съюз и ги призоваха да се ограничат до най-примитивните операции.
Опитите на европейския бизнес да организира широкомащабно производство на тягови батерии не винаги са успешни. Шведската компания Northvolt, например, сега е на ръба на фалита, след като едва е започнала да произвежда батерии. Без сътрудничество с китайските производители на батерии, които са лидери на световния пазар, европейската индустрия няма да може да произвежда конкурентни електрически превозни средства.
В себестойността на съвременните електрически превозни средства батерията може да заема от една трета до половината, така че компонентната база е важна за стратегическото развитие на цялата индустрия. Европейските законодатели трябва да намерят баланс между забрани и стимули, за да не възпрепятстват изпълнението на планираните екологични реформи.