5 прогнози за използването на AI през 2025 г.

„Използването на AI като помощен инструмент за повече ефективност и прецизност по етичен и отговорен начин ще е печелившият подход през 2025 г.”, казва Лилия Месечкова, старши вицепрезидент „Управление на продукти – дигитални преживявания”, Progress
(снимка: Progress)

През следващата година бизнесът и потребителите ще наблюдават трансформация на дигиталните преживявания, гъвкави възможности за въвеждане и използване на изкуствен интелект и все по-голямата му прецизност в изпълняването на сложни задачи, сочи прогноза на софтуерната компания Progress. 

Вече действащият Акт за изкуствен интелект на Европейския съюз (ЕС) ще постави още по-голям акцент върху отговорното му използване и бизнесът ще инвестира в технологии, които помагат да се спазват изискванията и да се подобри качеството на данните.

„Компаниите, които имат ясни цели и инвестират в гъвкави и сигурни решения, ще изпъкнат като лидери в днешния дигитален свят, който става все по-персонализиран и оптимизиран чрез изкуствен интелект”, каза Лилия Месечкова, старши вицепрезидент „Управление на продукти – дигитални преживявания”, Progress. „Използването на изкуствения интелект като помощен инструмент за повече ефективност и прецизност по етичен и отговорен начин ще е печелившият подход през 2025 г.”

Progress публикува 5 прогнози за използването на изкуствения интелект през 2025 година. Ето кои са те:

Трансформация на дигиталните преживявания, водена от AI

През 2025 г. ще започнем да наблюдаваме сливането на различни технологии, които ще ускорят еволюцията на дигиталните преживявания и разработването на приложения. В основата ще е сливането на свръхперсонализацията, способствана от изкуствен интелект, с новостите в периферните изчисления. Тази комбинация ще позволи на приложенията да предоставят високо персонализирани потребителски изживявания с безпрецедентна точност и скорост.

Чрез обработка на данни периферните изчисления ще позволят на алгоритмите с изкуствен интелект да вземат решения в реално време, адаптирайки съдържанието, интерфейсите и функционалностите към предпочитанията и поведението на отделните потребители почти мигновено.

AI ще бъде достъпен без големи финансови инвестиции

Платформите за AI като услуга (AI-as-a-Service) ще станат по-популярни, предоставяйки на бизнеса достъп до изкуствен интелект без значителни инвестиции. Те ще премахнат бариерите за адаптирането към AI и ще дадат възможност за скалиране и гъвкавост, така че компаниите да използват технологията само толкова, колкото им е необходима.

Ключова роля тук ще играят ботовете и виртуалните асистенти, които все повече ще се подобряват, благодарение на по-усъвършенстваните дълбоко обучение, алгоритми за машинно обучение, обработка на естествен език (NLP) и човешко взаимодействие с технологиите.

AI агенти: Новият колега в офиса

Агентите, базирани на изкуствен интелект, ще могат не само да предоставят отговори, но и да предприемат проактивно действия. Те ще работят автономно за постигането на конкретни цели, взаимодействайки си с хора и други системи, и ще изпълняват сложни задачи с по-голяма прецизност.

За разлика от днешните AI-базирани инструменти, тези агенти ще вземат активно решения, ще управляват работни процеси и ще си сътрудничат в реално време с човешки екипи. Това ще доведе до по-голяма ефективност и ще улесни вземането на решения от ежедневни задачи до стратегически инициативи.

RAG технологии ще подобрят качеството на данните

Един от големите проблеми с генеративния изкуствен интелект е т.нар. халюциниране или способността на технологията да дава подвеждащи или некоректни отговори. Неточната информация може да бъде причина за грешни и ощетяващи бизнеса решения, както и за липса на доверие в AI системите.

Технологиите за извличане и обработка на данни – т.нар. RAG (Retrieval Augmented Generation) – свързват бизнес данните с генеративни AI модели, добавяйки специфичен контекст и значение. Така те могат да идентифицират и да намалят халюцинациите на генеративния AI, увеличавайки коректната интерпретация на данните и допринасяйки за вземането на правилни решения.

Отговорното използване на AI – с още по-голям приоритет  

С въвеждане на закона за изкуствен интелект в ЕС на 1 август 2024 г., отговорното използване на AI ще стане още по-важен приоритет. За да бъде в полза на бизнеса, използването на AI трябва да включва човешки контрол, прозрачност и валидиране на автоматично генерираните резултати.

Бизнесът ще инвестира във въвеждането на инструменти, които автоматично откриват и смекчават предубежденията в данните, проследяват използването на технологията навсякъде в организацията и дори генерират отчети за съответствие за регулаторните изисквания.

Коментар