Делът на електрическите превозни средства на пазара на нови автомобили в Норвегия е достигнал 88,9% през 2024 г., което е с 6,5 процентни пункта повече от 2023 г., според местната автомобилна федерация (OFV). Скандинавската страна се доближава бързо до целта си да елиминира продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили.
Лидери по продажби сред електрическите превозни средства в Норвегия са Tesla, Volkswagen и Toyota. Освен това делът на китайските електромобили на пазара на нови автомобили в страната достигна почти 10%.
„Норвегия ще бъде първата страна в света, която почти напълно елиминира бензиновите и дизеловите автомобили от пазара на нови автомобили”, коментира пред Ройтерс Кристина Бу, ръководител на Норвежката асоциация за електрически превозни средства.
Бензиновите и дизеловите коли са обложени с високи данъци в страната, а електрическите са освободени от мита и данък добавена стойност, което ги прави по-привлекателни за купувачите. Някои данъци обаче бяха възстановени през 2023 г.
Според експерти, тази политика се е доказала като ефективна, поради последователността си през годините и подкрепата на различни правителства. „Често виждаме, че други страни въвеждат данъчни облекчения или освобождавания, но след това те се оттеглят”, казва Бу.
В допълнение към данъчната политика, експертите отбелязват и липсата на автомобилна индустрия в Норвегия, което позволява на правителството да налага по-високи данъци върху бензиновите и дизеловите автомобили.
„Ние не произвеждаме автомобили, така че налагането на високи данъци в миналото беше лесно решение”, казва Улф Торе Хакнеби, ръководител на най-големия вносител на автомобили в Норвегия – Harald A. Moeller.
Освен това експертите подчертават важността на стимулирането на продажбите на електрически превозни средства, а не на забраната на бензиновите и дизеловите коли.
Европейският съюз планира да забрани продажбата на автомобили, отделящи въглероден диоксид, до 2035 г., но е възможно да бъдат разрешени продажбите на автомобили, работещи с гориво, произведено от уловен въглероден диоксид.
Политиките на Норвегия доведоха до това, че изцяло електрическите автомобили изпревариха бензиновите автомобили по норвежките пътища миналата година. Те представляват повече от 28% от всички превозни средства, използвани в страната към декември, според данни на Държавната пътна администрация.
Нарастващият дял на електрически превозни средства по норвежките пътища означава, че други индустрии трябва да се адаптират. Все повече и повече горивни колони на бензиностанциите се заменят с бързи електрически станции за зареждане.
„През следващите три години ще имаме поне толкова станции за зареждане, колкото и бензинови колони. След няколко години повече от 50% от всички автомобили в Норвегия ще бъдат електрически. Трябва да разширим нашия парк от зарядни станции в съответствие с това”, казва Андерс Клеве Свела, старши мениджър в Circle K, най-големият търговец на горива в Норвегия.
Водородни автомобили или нищо. Това със смартфоните на 4 колела все още е извращение. Така и не казват какво ще правят с батериите след като се амортизират след 2 години.