Липсата на съдържание и високите цени направиха 8K телевизорите непродаваеми
(снимка: CC0 Public Domain)
Продажбите на телевизори с резолюция 8K са отчайващо слаби. Потребителите въобще не бързат да преминат към тях и предпочитат наложения стандарт 4K. Основните аргументи срещу 8K са липсата на съдържание и високите цени. Почти всички производители спряха да пускат нови 8K модели.
Производителите на телевизори започнаха постепенно да прекратяват разработването на нови телевизори с 8K резолюция, отбелязва PC Mag. Дори на големи изложения за потребителска електроника почти липсват такива телевизори – например, на CES 2025 през януари само Samsung се похвали с 8K модели.
Към момента няма критичен брой потребители, готови да се откажат от 4K или Full HD телевизор в ползва на нов модел с 8K резолюция. И това въпреки факта, че производителите се опитват да ги рекламират повече от шест години – първите 8K телевизори бяха пуснати през 2018 г.
Две причини за провала на 8K
Има две основни причини, поради които светът все още не е преминал към нови 8K телевизори и производителите практически не могат да ги оспорят. Основната причина е завишената цена на 8K телевизорите: модели на Samsung и LG струват от $2,3 хиляди до $10 хиляди за 75 или 77-инчов модел.
Втората причина е липсата на съдържание в 8K резолюция. Трудно е да се намери филм или телевизионен сериал с такова качество, а мащабирането, тоест изкуственото увеличаване на разделителната способност с помощта на алгоритми, винаги има отрицателно въздействие върху качеството.
Освен това не всеки има достатъчно високоскоростен достъп до интернет, за да изтегли тежко 8K съдържание.
Очаквания и реалности
Производителите на телевизори вероятно са очаквали много различна реакция от страна на потребителите, тъй като техните прогнози за продажби на 8K телевизори се различават значително от реалната пазарна ситуация.
Статистиката на Consumer Technology Association (CTA) сочи, че очакваните продажби на такива телевизори през 2022 г. са били на ниво от 1,7 милиона единици, но в действителност са продадени само 166 хиляди, тоест 10 пъти по-малко.
С годините прогнозите станаха по-малко амбициозни – 700 хиляди през 2024 г., но продажбите продължиха да приземяват производителите. През миналата година в света са продадени само 150 000 телевизора с 8K резолюция, дори като се вземе предвид предновогодишният период на пазаруване.
Има ли светлина в края на тунела
Много търговци на дребно започнаха да премахват 8K телевизорите от инвентара си, поради изключително слабото търсене. А пазарните наблюдатели са склонни да правят мрачни прогнози за бъдещето на този клас телевизори.
Марк Вена, главен изпълнителен директор и водещ анализатор в SmartTech Research, смята, че бъдещето на подобни телевизори е изключително несигурно. Той цитира статистика на CTA, която показва, че само 0,8% от домакинствата в САЩ имат 8K телевизор.
Подобни показатели не насърчават търговците да предлагат такива телевизори, нито производителите да ги пускат масово и да разработват нови модели.
В настоящата ситуация 8K телевизорите имат малък шанс да изместят 4K моделите от рафтовете на магазините и домовете на потребителите, както някога 4K направи с Full HD. Но все още има надежда за прогрес.
Например, разработчиците на видео кодеци се опитват да олекотят 8K съдържанието, така че да натоварва по-малко комуникационните канали и да заема по-малко място на устройствата за съхранение. Подобни технологични подобрения може да стимулират създаването на 8K съдържание и покупките на такива телевизори.
Незабележимата разликата в качеството между 4k и 8к според мен е най-голямата причина никой да не ги купува.