Изкуствен интелект заменя програмистите в Slack

Корпорациите внедряват усилено AI инструменти за писане на код, които пестят разходи
(снимка: CC0 Public Domain)

Salesforce, собственикът на известния корпоративен месинджър Slack, спря да наема програмисти. Изкуственият интелект върши чудесна работа на компанията, а производителността се е увеличила с една трета, според изявление на главния изпълнителен директор.

През настоящата 2025 г. американската компания Salesforce, собственик на едноименната облачна CRM система и корпоративния месинджър Slack, няма да наема нови програмисти, тъй като AI инструментите за писане на код вече вършат добра работа за увеличаване на производителността.

Ускоряване на кодирането с 30%

След въвеждането на инструменти за писане на код с изкуствен интелект, производителността на тази дейност в американския доставчик на бизнес софтуер се е увеличила с 30%, отбелязва The Register в публикация за въздействието на AI в разработката на софтуер.

Въпреки това, собствените AI продукти на компанията, на които тя залага много, все още не са се развили достатъчно, за да върнат бизнеса ѝ към предишните темпове на растеж.

Инвестициите на Salesforce в AI агенти и инструменти за кодиране са били „изключително ефективни”, казва Марк Бениоф, главен изпълнителен директор на пионера в облачния софтуер като услуга (SaaS), в коментар за не толкова „звездния” отчет за четвъртото тримесечие на фискалната 2024 година.

„Определено видяхме много ефективност в областта на проектирането и в някои от новите високопроизводителни инструменти за писане на код”, казва Бениоф. „Това е просто невероятно. И не планираме да наемаме нови инженери тази година. Виждаме 30 процента увеличение на производителността в областта на проектирането и ще продължим да подобряваме този показател”.

Може да се предположи, че подобни изявления отразяват желанието на ръководството на Salesforce да вдъхне доверие на инвеститорите в успеха на внедряването на AI инструменти в компанията и търсенето им от страна на клиентите.

Финансови резултати на Salesforce

Като отказва демонстративно да наеме допълнителен инженерен персонал, Salesforce вероятно иска да покаже на инвеститорите, че прави всичко възможно да намали, а не да увеличи разходите – това може да е важно на фона на значително по-бавния бизнес растеж.

За последното тримесечие на фискалната година, която приключи на 31 януари, Salesforce отчете приходи от $9,99 милиарда, което е с 8% повече от същия период на предходната година, но анализаторите очакваха $10,04 млрд. Нетната печалба се е увеличила от $1,4 милиарда до $1,7 милиарда.

Общите приходи през финансовата 2025 г. са нараснали с 9% до $37,9 милиарда. Компанията се стреми към приходи в диапазона от $40,5-40,9 милиарда през фискалната 2026 г., докато анализаторите са малко по-оптимистични и очакват постъпления на ниво от $41,35 милиарда.

Според Ейми Уивър, президент и финансов директор на Salesforce, скромната прогноза на компанията се основава на факта, че тя все още е в ранните етапи на внедряване на своя AI инструмент Agentforce, който се счита за много обещаващ.

В очакване на Agentforce

Agentforce е AI агент, предназначен да осигури информационна поддръжка на служители и клиенти на компанията. AI агентът е система, базирана на изкуствен интелект, която може автономно да взема решения въз основа на фирмени данни и да предприема действия за постигане на конкретни цели.

В документацията на облачния доставчик Amazon Web Services концепцията за AI агент е обяснена с примера на система, чиято задача е да разрешава клиентски заявки в кол център. Такъв агент автоматично задава въпроси на клиента, търси информация във вътрешни документи и връща отговор с решение на клиента. Въз основа на отговорите на клиентите, AI агентът може да определи дали е в състояние сам да реши проблема или искането трябва да бъде прехвърлено на човек.

„Що се отнася до Agentforce, ние сме изключително доволни от реакцията, която видяхме от клиентите. Въпреки това, цикълът на внедряване [в рамките на компанията] е все още в самото начало, тъй като ние сме фокусирани върху предоставянето му на нашите клиенти. В резултат на това очакваме [Agentforce] да има скромен принос за приходите през фискалната 2026 г. Очакваме интересът [към продукта] да нараства през цялата година, което ще доведе до по-значителен принос през фискалната 2027 г.”, казва Уивър в бележка до инвеститорите.

Икономическа несигурност

Salesforce, която притежава популярния корпоративен месинджър Slack от 2020 г. насам, залага много на AI агенти, вярвайки, че те са иновацията, която ще позволи на компанията да се върне към бърз растеж, отбелязва Ройтерс.

По-малко оптимистичната прогноза за близкото бъдеще показва, че бизнесът все още не е склонен да харчи пари за експериментални (до голяма степен) инструменти като Agentforce – настоящият икономически климат не благоприятства това, заради несигурността и високите лихвени проценти на кредитите в САЩ.

„Като се има предвид колко неуспешни бяха първоначалните експерименти с генеративен AI за много компании, те няма просто да пишат чекове за неопределена сума, докато Salesforce не им покаже, че Agentforce действително работи”, коментира Ребека Ветеман, главен изпълнителен директор на аналитичната компания Valoir.

Коментар