Амбициите за по-чист транспорт, защитата на потребителите и зависимостта от Китай правят уравнението трудно за решаване (снимка: CC0 Public Domain)
Европейската комисия наскоро публикува изявление след своя „Стратегически диалог за бъдещето на автомобилната индустрия“. В него Комисията очерта три ключови приоритета за гарантиране на дълголетието на автомобилната индустрия на ЕС: по-нататъшно развитие на индустрията на автономните коли, разхлабване на целите за CO2 за превозни средства до 2025 г. и укрепване на веригите за доставки на електромобили в ЕС.
Динамичните промени в света на автомобилите поставят европейските потребители и производители в деликатна ситуация, която няма изгледи да се „развърже“ през настоящата година. Амбициите за по-чист транспорт, правилата за защита на потребителите, зависимостта от Китай – това са част от факторите, които правят уравнението трудно за решаване.
Автономните превозни средства
Еврокомисията си е поставила за цел да създаде и подкрепи индустриален съюз за насърчаване на развитието на софтуер, чипове и технологии за автономни превозни средства и шофиране в Европа. Освен това ЕС иска да прецизира правилата за провеждане на изпитания, за да стартира пилотните схеми по-скоро и да им помогне да се разгърнат по-бързо.
„Развитието на автономната технология през последните няколко години набра скорост, но индустрията остава силно фокусирана в САЩ и Китай“, каза Диди Босток, анализатор на веригите за доставки и финансов редактор в консултантската компания Rho Motion. „Въпреки че регионът разполага със силни местни таланти в сектора, Европа не позволява на индустрията да се развие бързо“. По думите му, част от причините за това са ограниченията, произтичащи от бюрокрацията – много по-тежки от където и да е другаде.
CO2 емисии 2025
Целевите нива на въглеродните емисии за 2025 г. е определено да си останат същите. Все пак, вместо да преследват годишна норма за съответствие, автомобилните компании ще получат три години срок, за да могат да компенсират нивата от гледна точка на бъдещи и минали продажби. Освен това комисията ще подготви и ускорен преглед на целите за 2035 г.
Въз основа на прогнозата за продажбите на електромобили на Rho Motion за 2025 г., изглежда, че европейските производители на автомобили са изправени пред глоби от над 8 милиарда евро тази година, като само няколко OEM групи се очаква да постигнат необходимата цел.
Батерии и автомобили
Европа, подобно на повечето региони, е изправена пред проблем: вносните батерии, предимно идващи от Китай, са по-евтини от местните, което създава риск от свръхзависимост. Като решение Комисията ще разгледа пряката подкрепа за европейските производители на батерии и постепенно ще въведе европейски изисквания за съдържанието на батерийните клетки и компоненти.
Въпреки че на хартия това може да изглежда просто решение, струва си да се отбележи доминирането на Китай в цялата верига за доставки на батерии, което затруднява европейските играчи и най-вече конкуренцията помежду им. Китай е от ключово значение за производството на евтини батерии, независимо дали става дума за снабдяване с материали за батерии, производствени машини или самата технология за батерии.