Как се промени глобалният износ на автомобили в рамките на 10 години? Факторът несъмнено е Китай, който изпревари водещите доскоро играчи в индустрията. А резултатите за миналата година потвърждават лидерството на азиатската страна.
Видео, подготвено от анализаторите на Блумбърг, показва нагледно промените в глобалния износ на автомобили в периода от 2014 до 2024 г. Преди десет години Япония водеше с 4,7 милиона изнесени коли, Германия и Съединените щати изнесоха по около 4,3 милиона, докато Китай едва достига 1 милион.
Но към 2024 г. ситуацията се промени драматично: Китай изнесе 6,4 милиона превозни средства, превръщайки се в лидер, докато Япония намали обемите си до 4,2 милиона.
Германия и САЩ отбелязаха още по-големи спадове, като германският износ падна до 3,2 милиона автомобила, а износът на САЩ се сви до 1,4 милиона коли.
Китай е изнесъл на пазарите по света 6,4 милиона превозни средства през 2024 г.
(снимка: стоп кадър видео Блумбърг /YouTube)
Един от факторите, движещи промяната, беше Ковид пандемията, която прекъсна глобалните вериги за доставки. Китай, който се адаптира по-бързо към новите условия, успя да увеличи износа, особено на електрически превозни средства.
Ще се запази ли тенденцията на китайска доминация и в следващите години? Ако електрификацията на сектора продължи, няма основание да се очаква друго освен още по-силно лидерство на Китай.