
Министър Валентин Мундров говори за приоритетите на правителството пред Съвета на ИКТ общността (снимка: Министерство на електронното управление)
Дългосрочната цел на правителството е да предоставя на гражданите и бизнеса „проактивни услуги”, които са автоматизирани, за да се преустанови подаването на заявления, заяви министърът на електронното управление Валентин Мундров пред Съвета на ИКТ общността.
Друго основно намерение на МЕУ е отпадане пренасянето на хартиени документи между администрациите – това ще повиши значително ефективността, прозрачността и устойчивостта на административните процеси.
„Най-голямото предизвикателство пред Министерството на електронното управление е, че провежда т.нар. хоризонтални политики и аз много често трябва да вляза в ролята на медиатор, за да бъдат възприети принципите на дигиталната трансформация от другите администрации”, каза Валентин Мундров.
На срещата на ИКТ общността беше дискутирано и темата за повишаване на дигиталната компетенция на гражданите. „За съжаление в България 30% от населението е с базови дигитални компетенции, въпреки нарастващия брой ИТ специалисти на глава от населението. Това важи и за държавната администрация, затова съм си поставил за задача да се повиши нивото на дигиталните способности”, каза Мундров.
По думите му, обучението на служителите в администрацията е важен аспект в сферата и на киберсигурността като способ за защита на информацията и разпознаване на киберзаплахи.
Киберсигурността е процес, върху който трябва да се работи и надгражда постоянно, подчерта министърът на електронното управление. Той отбеляза, че с цел защита на системите възнамерява да въведе в администрацията втори фактор за автентификация – чрез електронен подпис.
По време на разговора беше обсъдено и наскоро приетото решение от правителството за дигитализация на документооборота и използване на сигурни, проследими и отчетни системи в публичния сектор.
„Министерствата, администрацията на Министерския съвет, както и всички второстепенни разпоредители, преминават към изцяло вътрешен електронен документооборот и издаване на всички административни актове само в електронна форма”, обяви Валентин Мундров.
Той и представителите на ИКТ сектора дискутираха и идеята за създаване на Централен орган за покупки в Министерството на електронното управление. Според министър Мундров, подобен орган ще доведе до значително оптимизиране на разходите за покупки, по-добър контрол и отчетност.
„В работата си като министър съм ориентиран изцяло към резултати в полза на хората и бизнеса. Именно затова приоритет за мен ще е регулярен и интензивен диалог със сектора, в който да чуя препоръки, забележки и обратна връзка от първо лице”, каза министърът.
„Вратата на министерството е винаги отворена за вас. Гарантирам, че активният и открит диалог помежду ни ще продължи, защото само по този начин могат да бъдат изградени дългосрочни решения, базирани върху реалните нужди на бизнеса и обществото”, заключи министърът на електронното управление.
Членовете на Консултативния съвет на ИКТ общността, от своя страна, заявиха готовност да съдействат на министерството с интензивен обмен на информация и идеи за по-ефективни политики, свързани със сектора.