AI  ще стане незаменим за организациите до 2030 г.

Изкуственият интелект е двигателят на следващата вълна на бизнес трансформацията, казва Мат Клоук, CTO на Endava (снимка: Endava)

Основният бизнес модел на компаниите вече е повлиян от дигиталната трансформация, според 98% от анкетираните бизнес и технологични лидери в проучване на Endava, проведено в партньорство с Censuswide. Над една трета (37%) от респондентите проучват нови пазари, а близо една четвърт (24%) споделят, че мисията или целта на тяхната организация се е променила в резултат на това.

Изкуственият интелект ще трансформира основните бизнес модели през следващите две години, смятат 97% от анкетираните. Според 31%, AI ще помогне на организацията им да навлезе в нови пазари, други 31% вярват, че AI ще им помогне да се фокусират върху уникалното си пазарно предложение (USP), за да се разграничат от конкуренцията, а 24% споделят, че AI вече е оказал влияние върху основната им цел.

Бизнес и технологичните лидери са подложени на натиск да докажат стойността на AI. Повече от половината (53%) изразяват притеснения, че ако AI проектите се провалят, това ще доведе до загуба на доверие от страна на борда на директорите или заинтересованите страни в потенциала на AI. Освен това, 18% посочват липсата на ясен възвръщаемост на инвестициите (ROI) като основно предизвикателство при внедряването и мащабирането на AI решения.

Потенциалът на AI за креативност е все още неразкрит, сочи проучването на Endava сред 350 бизнес и технологични лидери от САЩ, EMEA и Азиатско-Тихоокеанския регион. 45% от анкетираните споделят, че използват AI за автоматизиране на процеси и повтарящи се задачи, но само 23% използват AI за създаване на нови продукти. Това подчертава огромния неизползван потенциал на AI – въпреки че в момента се използва основно за рутинни задачи, AI притежава сериозен потенциал да бъде двигател на креативността в бъдеще.

Недостигът на таланти остава основно препятствие. 41% от организациите посочват липсата на квалифицирани AI специалисти като най-голямото предизвикателство пред внедряването и мащабирането на AI решения. Респондентите също така посочват това като второто най-голямо препятствие за усилията за дигитална модернизация (36%).

Бизнес и технологичните лидери имат различни възприятия за готовността си за AI. Технологичните лидери (96%) се чувстват по-уверени от своите бизнес колеги (83%). 86% от технологичните лидери заявяват, че организацията им интегрира AI в работната сила с цел стимулиране на иновации и повишаване на продуктивността, в сравнение със 74% от бизнес лидерите.

AI скоро ще бъде незаменим, смятат анкетираните. Съществува ясно единодушие, че AI ще се превърне в ключов за успеха на бизнеса. Средно, респондентите вярват, че AI ще стане незаменим за оцеляването на техните организации до 2030 г. Трима от всеки пет (62%) смятат, че това ще се случи през следващите пет години, а 11% вече считат AI за критично важен.

„Както дигиталната трансформация промени цели индустрии, така и AI е на път да преосмисли начина, по който бизнесът функционира, иновира и постига успех. Това не е просто надграждане на съществуващите инструменти; AI трябва да бъде интегриран в ядрото на организацията, за да доведе до съществени промени”, коментира Мат Клоук, технологичен директор (CTO) на Endava.

Според него, компаниите, които осъзнаят тази трансформация и интегрират AI като основна част от стратегията си, ще оформят бъдещето. „AI вече не е „добре да има” – той е двигателят на следващата вълна на бизнес трансформацията”, подчерта мениджърът.

Коментар