За какво най-много се използва генеративният AI?

Около четвърт от внедряванията на генеративни алгоритми са реализирани в ИТ отделите на бизнес организациите (графика: CC0 Public Domain)

Въвеждането на генеративен изкуствен интелект в предприятията е все по-силно фокусирано върху повишаване на оперативната ефективност, като обслужването на клиенти формира най-голяма част от действащите приложения, сочи експертен анализ.

Разрешаването на проблеми на клиентите съставлява 35% от идентифицираните приложения на генеративен AI в бизнеса, въз основа на скорошен доклад на IoT Analytics. Това заключение произтича от прегледа на 530 документирани проекта за генеративен AI в предприятията, описани официално през януари и февруари 2025 г.

Изследването показва, че генеративният AI се прилага за широк спектър от бизнес функции. Отделите за обслужване на клиенти показват най-високо ниво на активност по внедряване, представлявайки 49% от идентифицираните проекти.

По-конкретно приложенията, насочени към разрешаване на проблеми на клиентите, представляват 35% от общата извадка от проекти. Маркетингът (27%) и ИТ (24%) също са важни области на текущото внедряване на генеративен AI в предприятията.

Анализът на данните от проекта разкрива ключови области на приложение, включително създаване на съдържание в маркетинга и разработване на софтуер в рамките на ИТ функциите.

От гледна точка на регионалното развитие, Северна Америка е водеща по брой регистрирани внедрявания на генеративен AI в предприятията. Технологичната индустрия показва най-висок процент на приемане сред анализираните сектори, следвана от производството и професионалните услуги.

Разбивката показва, че повечето от 530-те идентифицирани внедрявания на генеративен AI са в поддръжката на клиенти, маркетинга, ИТ, операциите и научноизследователската и развойна дейност.

Разрешаването на проблеми на клиентите е водещото приложение. 49% от проектите се фокусират върху поддръжката на клиентите, като самото разрешаване на проблеми съставлява 35%.

„Нашето проучване сред 530 документирани случая на внедряване на генеративен изкуствен интелект в предприятия показва, че внедряването е широко разпространено в различните отдели и индустрии, като водещи са функциите за обслужване на клиенти, маркетинг, ИТ и оперативна работа“, коментира Кнуд Ласе Лует, главен изпълнителен директор на IoT Analytics“.

По неговите думи, технологичният сектор е най-известният ранен потребител, а компаниите, базирани в Северна Америка, са по-напред от своите конкуренти в Европа и Азиатско-тихоокеанския регион.

„Генеративният AI очевидно преминава отвъд фазата на свръхрекламиране и се превръща в реална част от начина, по който компаниите работят ежедневно“, заключава  Хоакин Фернандес, пазарен анализатор в IoT Analytics.

„Фактът, че толкова много проекти се фокусират върху обслужването на клиенти, показва, че бизнесите преследват бързи, видими успехи, където технологията може незабавно да окаже въздействие както върху клиентите, така и върху служителите”, допълва той.

Но по-интересното, според него, е колко бързо започва AI да се проявява в маркетинга, информационните технологии и дори в продуктовия дизайн – не само намалява разходите, но и помага на компаниите да работят по-бързо и да бъдат по-креативни.

“Компаниите, които разберат как да включат генеративния изкуствен интелект в ежедневните си работни процеси, вместо да го третират като страничен проект, са тези, които ще напреднат през следващите няколко години”, заключава Фернандес.

Коментар