Околземната орбита – има място за „много победители“

Amazon започна качването на над 3000 спътника в ниската околоземна орбита, където вече кръжат над 8000 сателита на Starlink (графика: CC0 Public Domain)

В понеделник първите 27 сателита за широколентовата интернет система Kuiper на Amazon бяха изстреляни в космоса от Флорида. С това започна дълго отлаганото внедряване на тази нова космическа интернет мрежа, която ще се конкурира със Starlink на SpaceX. Макар че скоро ниската околоземна орбита ще бъде пренаселена от спътници, Безос вярва, че това е „първо място“ – по аналогия със спорта – където обаче могат да стъпят „много победители“ наведнъж.

27-те спътника са първите от 3236, които Amazon планира да изпрати в ниска околоземна орбита по проекта Kuiper. Инициативата на стойност 10 милиарда долара е разработена за излъчване на широколентов интернет по цял свят – за потребители, бизнеси и правителствени служби. Това са типовете клиенти, които и SpaceX ухажва от години с проекта си Starlink.

Проектът Kuiper е може би най-големият залог на Amazon, противопоставяйки го на Starlink, както и на глобалните телекомуникационни доставчици като AT&T и T-Mobile. Компанията представя бъдещата услуга като „благодат за селските райони“, където свързаността е оскъдна или липсва.

Къс краен срок

Начинанието беше обявено още през 2019 г. Мисията за изстрелването на първите оперативни спътници бе отложена с повече от година – Amazon се надяваше, че може да прати в космоса първата партида още в началото на 2024 г. Това обаче се случи чак сега, през април 2025 г.

Компанията е изправена пред къс краен срок, определен от Федералната комисия по комуникациите на САЩ, за разполагане на половината от съзвездието си – общо 1618 спътника – до средата на 2026 г. Забавеният старт означава, че Amazon вероятно ще поиска удължаване на срока, казват анализатори.

Ако всичко върви по план, компанията възнамерява да „започне да предоставя услуги на клиентите по-късно тази година“. Очаква се Amazon да прати в космоса още пет партиди спътници тази година.

В молба, подадена през 2020 г. до щатската комисия по телекомуникациите, Amazon заяви, че може да започне обслужване в някои северни и южни региони при наличието на едва 578 спътника. После покритието ще се разшири към екватора на Земята, докато компанията изстрелва още и още спътници.

Проектът Kuiper на гиганта в уеб услугите и електронната търговия е амбициозен набег в космоса, с късен старт на пазар, вече доминиран от SpaceX. Но ръководителите на Amazon смятат, че имат предимство – благодарение на задълбочения опит на компанията с потребителските продукти и установения бизнес с облачни изчисления.

Преднината на SpaceX

SpaceX на Илън Мъск, с уникално предимство както като сателитен оператор, така и като компания за изстрелване със своята ракета за многократно използване Falcon 9, е извела в орбита над 8000 спътника Starlink от 2019 г. насам. В същия този понеделник, когато първите сателити на Kuiper потеглиха към небето, Starlink отбеляза 250-тото си специално изстрелване на спътници.

Темпът на внедряване се е ускорил до поне една мисия Starlink седмично. Всяка ракета носи приблизително две дузини спътници на борда. Така компанията се надява да разшири пропускателната способност на мрежата си и дори вече заменя остарелите спътници.

Това бързо темпо помогна на компанията на Мъск да натрупа над 5 милиона интернет потребители в 125 държави, да преобърне световния пазар на спътникови комуникации и да привлече военни и разузнавателни агенции, които се стремят да използват Starlink.

Ненаситно търсене на интернет

Изпълнителният председател на Amazon Джеф Безос изрази увереност, че Kuiper може да се конкурира със Starlink. Той заяви в интервю пред Ройтерс през януари, че „има ненаситно търсене“ на интернет по цял свят.

„Има място за много победители. Предполагам, че Starlink ще продължи да бъде успешен и предполагам, че Kuiper също ще бъде успешен“, каза той. „Това ще бъде предимно търговска система, но без съмнение ще има приложения за отбраната при тези съзвездия в ниската земна орбита“.

През 2023 г. Amazon представи своите потребителски терминали Kuiper: антена с размер на грамофонна плоча, която комуникира със спътниците на Kuiper над главите на хората, както и по-малък терминал, чийто размер може да се сравни с устройството за електронни книги Kindle. Компанията очаква да произведе десетки милиони устройства за под 400 долара всяко.

Коментар