Когато софтуерът откаже: 45 болници в САЩ минали на хартия

Когато медицинският софтуер се провали, остава добре изпитаният вариант за работа с хартиени документи (снимка: CC0 Public Domain)

Софтуерен срив в десетки болници в САЩ принудил лекарите спешно да преминат към хартиени документи. Специалисти от Oracle в продължение на няколко дни възстановявали информационната система, докато болниците се върнали към добре изпитаната практика с хартиени досиета на пациентите.

Проблемът е идентифициран в системата за електронни медицински досиета Oracle Health, съобщи за инцидента CNBC. Oracle Health контролира всичко, свързано с личните медицински досиета на пациентите. Използва се за записване на час, отразяване на всички промени в здравословното състояние на пациентите, предписване на лекарства и медицински процедури.

Oracle навлезе на този пазар през 2022 г., но не тръгна от нулата. За да се утвърди възможно най-бързо и да преодолее с един замах първите етапи от развитието на бизнеса на нов пазар, Oracle просто купи стар играч – компанията Cerner. Сделката за 28,3 милиарда долара беше финализирана през юни 2022 г., а плановете на Oracle за придобиване на доставчика на медицински технологии бяха обявени за първи път през декември 2021 г..

Връщане в „каменната ера”

Според репортажа на CNBC, системата Oracle Health е прекъснала работа в болничната мрежа Community Health Systems (CHS). Това е една от най-големите здравни системи в Съединените щати, с присъствие в 14 щата, обединявайки 72 болници.

Работата на Oracle Health започва да прекъсва на 23 април 2025 г., след като инженери на компанията, извършващи поддръжка, погрешно изтриват критично хранилище, свързано с ключова база данни, според изявление на CHS. Едва на 28 април всичко е поправено. CNBC подчертава, че случилото се по никакъв начин не е свързано с действията на киберпрестъпници.

Четиридесет и пет клиники на CHS е трябвало да се върнат към хартиените досиета на пациентите. Това е повече от половината от общия им брой. „Въпреки че това беше сериозно смущение, нашите болници успяха да продължат да работят без значително въздействие”, споделя говорител на болничната верига пред CNBC.

Oracle не е коментирала ситуацията с масовия срив на софтуера си в клиниките на CHS. Системата за електронно регистриране на пациенти е една от най-важните цифрови системи в Съединените щати. Според CNBC, неизправностите в тази система биха могли да доведат до сериозни грешки в грижите за пациентите.

След придобиването на Cerner, Oracle стана вторият по големина играч на пазара на електронни медицински досиета в САЩ, отстъпвайки само на Epic Systems. Сега, когато системите на Oracle са отново онлайн, засегнатите болници работят за „възстановяване на пълната функционалност и връщане към нормални операции и процедури”, уверява говорител на CHS.

Поредица от инциденти

Мащабният срив на Oracle Health в болниците на CHS идва само два месеца след голям пробив в същата мрежа. Това не стана публично известно до края на март 2025 г., когато уебсайтът Bleeping Computer съобщи, че киберпрестъпници са откраднали поверителна информация за пациенти.

Хакерите са готови да върнат тези данни в замяна на няколко милиона долара в криптовалута. Ако CHS откаже да плати, кибернападателите заплашват да продадат информацията на някой друг или просто да я публикуват в интернет за свободен достъп.

За още един неприятен инцидент, свързан с бизнеса с медицински технологии на Oracle, се разчу през юли 2022 г. Придобитата от нея компания Cerner е внедрявала в болниците нестабилен софтуер, чието използване може да навреди на здравето на пациентите. Поради неправилното функциониране на програмата, пациентите не са получили необходимите им лекарства.

Това се е случвало в продължение на няколко години и точният брой на засегнатите все още не е изчислен. Само в медицинския център за ветерани „Ман-Грандстафѝ” е имало около 150 такива случая.

Коментари по темата: „Когато софтуерът откаже: 45 болници в САЩ минали на хартия”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Ох, да ги ожалиш, милите

Коментар