Китай загърби чуждите марки смартфони

Смартфони като iPhone се продават все по-трудно в Китай
(снимка: CC0 Public Domain)

Патриотизъм към смартфоните? Доставките на iPhone, Galaxy и други чуждестранни марки за Китай се сринаха с почти 50% през март, според официални данни. Влияние на купувачите вероятно оказва търговската война на Китай със САЩ.

Чуждестранните производители на смартфони продължават да губят позиции на китайския пазар. Според доклад на Китайската академия за информационни и комуникационни технологии (CAICT), през март 2025 г. обемът на доставките на смартфони от некитайски марки е спаднал с 49,6%, в сравнение със същия период на миналата година, което очевидно показва укрепването на местните производители.

Apple може би усеща натиска на този пазар повече от всеки друг, отбелязва 9to5Mac. През първото тримесечие на 2025 г. приходите на американската компания в Китай са спаднали с 11% спрямо миналата година, а през първото тримесечие на 2024 г. – с 13%. Apple е показала растеж в страната само три пъти през последните 12 фискални тримесечия, а последните доклади само потвърждават негативната тенденция.

Въпреки че много се говори за трудностите на Apple на китайския пазар, последните статистики показват, че не само американската компания изпитва проблеми, но и други чуждестранни производители на смартфони. Както е отбелязано в доклада на CAICT, подобен спад е наблюдаван през януари 2025 г., когато доставките на чуждестранни смартфони в Китай са спаднали с 21%, достигайки 4,3 милиона бройки спрямо 5,5 милиона година по-рано.

Анализаторите казват, че една от причините за такъв бърз спад е държавната програма за субсидиране на смартфони, стартирана от китайското правителство през януари. Програмата обхваща устройства с цена до 6000 юана (около 832 долара), което автоматично изключва повечето модели iPhone от списъка, но дава възможност за възползване от оферти на китайски марки със сравними характеристики, но на значително по-ниска цена.

Според анализаторите от Counterpoint Research, програмата вече е дала забележими резултати. По-специално, общите продажби на смартфони в Китай са нараснали с 2,5% на годишна база, като Huawei е увеличил продажбите си с впечатляващите 28,5%, докато тези на Apple са намалели със 7,7%.

„Конкуренцията на пазара става все по-интензивна, особено предвид правителствената подкрепа за местните производители”, отбелязват анализатори. „Следователно, на фона на тези условия, става все по-трудно за чуждестранните марки, особено в премиум сегмента, да запазят позициите си”.

Коментари по темата: „Китай загърби чуждите марки смартфони”

добавете коментар...

  1. Колю кара

    Ще работим за империята си,а не за чуждите инвестиции,

Коментар