
Министърът на електронното управление Валентин Мундров ще разпореди задължително ползване на квалифициран електронен подпис (КЕП) от длъжностните лица в държавните администрации. Това стана ясно по време на среща с Националния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ).
По думите на министъра, целта на този акт е повишаване киберустойчивостта на информационните системи в държавните администрации и защита на информацията.
„В момента повечето системи са изложени на по-голям риск от компрометиране и т.нар. двуфакторна идентификация дава допълнителни гаранции за киберзащита”, поясни Валентин Мундров.
„Други ползи от задължителното въвеждане на квалифициран електронен подпис са проследимост на подписаните документи, с което се намалява рискът от злоупотреби и се гарантира сигурна и надеждна електронна идентификация на длъжностните лица в администрациите при работа с автоматизирани информационни системи, в т. ч. системи, свързани с предоставяне на електронни административни услуги, системи за електронен документооборот, регистри и др.”, допълни министърът.
Представителите на АИКБ подкрепиха мярката, като се съгласиха с ползите от ползването на квалифициран електронен подпис – ограничаване липсата на проследимост и отговорност, както и прекратяване на нелоялните практики, които пречат на бизнеса и отнемат ресурс.
Министърът на електронното управление заяви, че основен приоритет на правителството е намаляването на бюрократичната и регулаторна тежест при предоставянето на административни услуги и информира Националния съвет на АИКБ с още една мярка в тази насока, а именно премахването на необходимостта от предоставянето на хартиен носител при издаване на болнични листове.
Друга тема, която бе дискутирана по време на срещата, бе и разработената от МЕУ платформа за производство и издаване на разрешения за пребиваване и работа, която улеснява подаването на документи и наемането на чуждестранни работници у нас.