Акциите на Tesla скочиха с цели 8%, след като Илон Мъск обяви успешно пускане на роботаксита в Остин, Тексас, САЩ. Първите безпилотни автомобили Model Y започнаха да превозват пътници в тестов режим – засега само с покана.
Сред късметлиите да ползват новата услуга са акционерите на Tesla и блогърите, които активно популяризират компанията в социалните мрежи, отбеляза CNBC в репортаж.
В публикацията си в социалната мрежа X шефът на Tesla благодари на отделите, които са разработили софтуер и чипове за автономни системи. Той подчерта, че тези екипи са създадени в Tesla от нулата и са изисквали десетилетия упорит труд.
Някои участници в програмата за ранен достъп споделиха, че не са срещнали никакви проблеми по време на пътуванията. Мъск публикува отново няколко такива отзива, демонстрирайки увереност в надеждността на системата. Цената на едно пътуване е била $4,20.
Въпреки това има и някои негативни коментари, че роботаксита са нарушили правилата за движение. Например, според The Verge, един автомобил на Tesla се е движил в обратна посока по улица в Остин.
Известният критик на Tesla Ед Нидермайер публикува видеоклип, който показва как роботозираната кола спира аварийно в натоварен трафик заради полицейски автомобили извън маршрута ѝ.
Въпреки скептицизма на някои експерти, компанията продължава да развива проекта, стремейки се да настигне лидерите на пазара на автономни автомобили. Waymo (част от Alphabet) отдавна се развива в тази област, като прави над 250 хиляди платени пътувания седмично и наскоро надмина границата от 10 милиона завършени маршрута.
Tesla се конкурира също с китайските компании Baidu (с нейната услуга Apollo Go), WeRide и Pony.ai. В същото време Apollo Go обяви над 11 милиона завършени пътувания.
Мъск заяви, че до края на следващата година в САЩ ще има няколкостотин хиляди до един милион автомобила Tesla с възможност за автономно шофиране. Остин стана първият град, в който услугата е достъпна, следван от Лос Анджелис и Сан Франциско.
Преди старта в Остин обаче Tesla се сблъска с критики от депутатите на Демократическата партия на Тексас и групите за безопасност. Те предложиха старта на услугата да се отложи, за да се проведат допълнителни тестове. Въпреки това дебютът се състоя.