TechNews.bg
АнализиВодещи новиниНовини

Електромобилите стават по-екологични от ДВГ колите след 17 000 км

Електромобилите все по-бързо взимат превес по отношение на екологията спрямо автомобилите с двигатели с вътрешно горене (снимка: CC0 Public Domain)

Широко разпространено е мнението, че електрическите превозни средства имат по-ниски въглеродни емисии по време на експлоатация, но показват сериозни нива на замърсяване на въздуха във фазата на производство на тягови батерии. Освен това, електроцентралите, захранвани от изкопаеми горива, също не допринасят за привлекателността на електромобилите в очите на природозащитниците. Каква е реалната картина обаче?

Ново проучване Международния съвет за чист транспорт (ICCT) твърди, че днес съвременните електрически превозни средства много по-бързо намаляват екологичните щети спрямо автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), отколкото преди четири години.

Не се отрича, че електрическите превозни средства наистина имат по-високи въглеродни емисии от ДВГ автомобилите по време на фазата на производство на тягови батерии (с до 40%), но фазата на експлоатация позволява този дисбаланс да се изравни след определен пробег.


Според данните от проучванеуто, съвременните електромобили, чиито батерии са произведени с помощта на по-ефективни технологии, след 17 000 км пробег имат по-ниски въглеродни емисии от ДВГ автомобилите. Преди четири години този праг беше с 8000 км по-висок. Като цяло електрическите автомобили са намалили въглеродните си емисии с 24% през този период.

Проучването твърди, че електрическите автомобили, продавани тази година в Европа, отделят средно 63 грама въглероден диоксид на 1 километър пробег през жизнения си цикъл, дори ако се зареждат с електричество, генерирано от електроцентрали на въглища или други неекологични източници.

източник: Международeн съвет за чист транспорт (ICCT)

За сравнение, при автомобилите с двигатели с вътрешно горене – на бензин или дизел – тази цифра варира от 234 до 235 грама CO2 на километър пробег. Хибридите от различни видове намаляват емисиите с 20 или 30%.


Но шампиони по отношение на екологията са превозните средства с водородни горивни клетки, които използват водород, произведен с помощта на възобновяеми енергийни източници. Този все още екзотичен вид транспорт има ниво на въглеродни емисии не повече от 50 г/км. Но ако водородът се произвежда от природен газ, параметърът скача до 175 г/км.

Между другото, автомобилите с двигатели с вътрешно горене, работещи на природен газ, надвишават само с малко показателите на хибридите по отношение на емисиите – 203 г/км срещу 188 г/км.

Ако съдим по данните от това проучване, електрическите превозни средства с батерии би трябвало да спечелят прилична репутация в очите на природозащитниците. От друга страна, става ясно, че превозните средства с водородни горивни клетки са способни да влияят на околната среда в различна степен, в зависимост от произхода на горивото, което консумират.

още от категорията

Британците наложиха данък пробег на електромобилите

TechNews.bg

Европа преразглежда забраната за бензинови автомобили

TechNews.bg

И шефът на Rivian с финансов „пакет“ като Мъск: 4,6 млрд. долара

TechNews.bg

Електромобилите стават по-достъпни: CATL батерия се сменя за 99 секунди

TechNews.bg

Електрически Mercedes се сдоби с изкуствен интелект Gemini 

TechNews.bg

BYD ще открие трети завод за автомобили в Европа

TechNews.bg

2 коментара

D 11/07/2025 at 10:59

Изследването взима под внимание и вредните емисии, които се генерират при производството на автомобилите. Оттам идва разликата.

Отговор
Ко? нйе! 10/07/2025 at 14:04

Интересен факт е, че масовите автомобили са с емисии на CO2 около 120-140 гр/км, което е пратически на половина на цитираното.

Подозирам, че и всички останали данни са също толкова правилни.

Отговор

Leave a Reply to Ко? нйе!