TechNews.bg
АнализиВодещи новиниЗелениНовиниТоп новини

Китай превзема Норвегия – европейската “лаборатория” за електромобили

Китайските електромобили се приемат с отворени обятия в страната, станала известна като лидер в чистата мобилност – Норвегия (снимка: CC0 Public Domain)

Китайските електромобили постоянно увеличават пазарния си дял в Норвегия – страна, благоприятна за електрическите превозни средства, създавайки значителна конкуренция за западните автомобилни гиганти. Митническата политика е благоприятна, а водачите определено харесват е-колите, произведени в азиатската страна. 

От първата доставка на автомобил MG в богатата скандинавска страна през януари 2020 г. досега китайските марки електрически превозни средства са завзели общ пазарен дял от около 10%. Обяснението се корени до голяма степен в конкурентните цени и напредналите технологии на електромобилите от Китай.

Експлозивният растеж е особено забележителен, като се има предвид решението на Норвегия да не налага мита върху вноса на електрически превозни средства от Китай, както и репутацията ѝ на страна, най-благоприятна за електромобилите в света.

Митническата политика на Норвегия я отличава както от САЩ, така и от Европейския съюз, които наложиха по-високи тарифи върху произведените в Китай електрически превозни средства, за да защитят традиционните американски и европейски марки. Норвегия, която не е член на ЕС, е заявявала нееднократно преди това, че не е нито уместно, нито желателно да се налагат мита върху китайските електрически превозни средства.


На норвежкия пазар в момента се предлагат поне 20 различни китайски модела електромобили, казва Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически автомобили (NEVA), която представлява собствениците на електрически автомобили в страната. Бу отбелязва, че мнението за китайските електромобили сред потенциалните норвежки купувачи се е „променило много“ през последните години.

„Те виждат, че това са добри автомобили, технологично издържани и също така доста конкурентни по отношение на цената. Така че пазарът на електромобили в Норвегия е наистина конкурентен. През първите шест месеца на тази година сме на близо 94% пазарен дял“, каза Бу пред CNBC наскоро.

Китайски производители на електромобили като BYD, XPeng и MG бяха сред 20-те най-продавани компании на пазара на нови автомобили в Норвегия миналия месец, по данни на Норвежката федерация по пътищата (OFV). Шведските Volvo и Polestar също са в списъка. Китайската Geely Holding Group държи значителен дял и в двата производителя на автомобили.

Междувременно Tesla остава доминиращият играч в Норвегия. Американският производител на електромобили беше най-продаваната марка в Норвегия през юни. Продажбите бяха стимулирани от търсенето на обновения спортен автомобил Model Y на фирмата.

Под китайска марка следва да се разбират всички бизнеси, които произвеждат автомобили, изцяло проектирани, замислени и произведени в Китай – като MG, която е част от китайската SAIC Motor, поясни Фелипе Муньос, глобален анализатор в изследователската фирма JATO Dynamics.


Компании като Volvo, Polestar и Lotus обаче следва да са изключени от този списък, дори ако са изцяло или частично собственост на китайски производител на оригинално оборудване. Въз основа на това определение Муньос казва, че Норвегия е европейската страна, където китайските автомобилни марки са натрупали най-големия си пазарен дял от 10,04% между януари и юни 2025 г.

„Поради своите регулации, култура и размер, Норвегия е европейската „лаборатория“ за електрически превозни средства. Това означава, че тя е своего рода входна точка за всички неизвестни марки, желаещи да продават електрически превозни средства в останалата част на континента“, казва Муньос.

„По-лесно е да се започне там, отколкото където и да е в Европа, и не се изискват големи инвестиции, както при големите пазари на Европа. Освен това Норвегия няма собствена автомобилна индустрия. А това означава, че е по-лесно за външен играч да се наложи, без да навреди на интересите на когото и да е“.

Рико Луман, старши икономист по транспорт и логистика в холандската банка ING, цитира проучвания, които показват, че европейските шофьори се радват да карат китайски електрически превозни средства. „Така че това е истинско предизвикателство за Tesla в бъдеще – да се конкурира с тези нови марки, които изграждат присъствието си в Европа“, казва Луман.

Що се касае до това дали Европа изглежда, че губи битката си с Китай за електрически превозни средства, Луман от ING отвръща: „Европа наваксва малко“, но все пак Китай остава далеч напред.

още от категорията

Британците наложиха данък пробег на електромобилите

TechNews.bg

И шефът на Rivian с финансов „пакет“ като Мъск: 4,6 млрд. долара

TechNews.bg

Електромобилите стават по-достъпни: CATL батерия се сменя за 99 секунди

TechNews.bg

Електрически Mercedes се сдоби с изкуствен интелект Gemini 

TechNews.bg

Нова технология определя дали електромобилът ще стигне до дома

TechNews.bg

BYD изпреварва убедително Tesla на пазара за електромобили

TechNews.bg

Коментари