
(снимка: CC0 Public Domain)
Преходът към електрически превозни средства забавя темпо поне на един от големите пазари – САЩ. Автомобилните производители масово отменят и замразяват проекти за електромобили, сочат пазарните анализи.
През 2025 г. големите автомобилни производители започнаха масово да се отказват от амбициозните си планове за производство на електрически превозни средства в САЩ. Докато е-колите изглеждаха много обещаващи само преди няколко години, сега търсенето намалява, а промени в политиката на правителството и проблеми във веригите за доставки обърнаха тенденцията.
Спадът в интереса към електромобилите в САЩ, повишаването на митническите тарифи и промените в регулациите доведоха до публични изявления на компании като Honda, Nissan, Volvo, Mercedes-Benz и Stellantis за отмяна или отлагане на пускането на пазара на електрически модели. Много от тези модели бяха в процес на разработка от няколко години и отлагането им ще причини финансови загуби, отбелязва Wired.
Преди пет години автомобилните производители шумно обявиха прехода на Америка към електрически превозни средства. Mercedes-Benz и Volvo планираха да преминат изцяло към електрическо задвижване до 2030 г., а General Motors – до 2035 г.
Пандемията, засилената регулация, забавянето на растежа на продажбите и промените в политиката обаче наложиха преразглеждане на тези планове. Нов законопроект на републиканците и промени в тарифната политика също повлияха негативно на развитието на инфраструктурата за електрически превозни средства.
Според консултантската компания AlixPartners, прогнозите за продажби на електрически автомобили и хибриди до 2030 г. са понижени с 46% в сравнение с миналогодишните оценки. Марк Уейкфийлд, ръководител на отдела за автомобилната индустрия в AlixPartners, отбелязва, че последните пет години се характеризират с постоянни сътресения и анулирането на проекти е част от този процес.
В същото време той подчертава, че автомобилните производители трябва да реагират по-бързо на промените в условията на конкуренция от китайските компании, които са в състояние да пуснат нови модели на пазара за по-малко от две години (вместо стандартните 5-7 години в САЩ).
Хана Хес, експерт по енергетика и климат в Rhodium Group, отбелязва, че все по-често компаниите просто спират да говорят за своите проекти за електрически превозни средства, без официално да обявят анулирането им.
Сред отменените модели Wired изброява електрическия SUV Ford с три реда седалки, електрическите седани Nissan и Infiniti, платформата Mercedes-Benz MB.EA-Large, която „умря” през май 2024 г., и електрическата версия на Maserati MC20 Folgore, която „изчезна” през март 2025 г.
Прекратен беше и проектът Apple Car (Project Titan), който се сблъска с вътрешни трудности и промяна в приоритетите на компанията, а стартъпът Fisker спря разработките си, поради финансови проблеми и след това обяви фалит. Линията Volvo All-EV престана да съществува през септември 2024 г.
Някои модели не бяха отменени, а отложени, включително електрическият Porsche 718 – пускането на пазара се забави поради намаляващото търсене и фалита на доставчика на батерии Northvolt. Ferrari отложи пускането на втория си електрически автомобил за 2028 г., а Lamborghini отложи електрическите модели за 2029-2035 г.
Buick и General Motors (GM) също отложиха пускането на пазара на първите си електрически модели и преразгледаха стратегията си за преминаване към електрическо задвижване до 2035 г. Honda спря новата серия електромобили, която трябваше да се появи на пазара през 2026 г.
Tesla, междувременно, се отказа от плановете си за достъпен електрически автомобил, чието пускане по-рано беше планирано за 2025 г., и се фокусира върху други проекти, включително пускането на автономни таксита в Тексас.

1 коментар
…а в китай става необратимо, да видим след 10г какво ще е положението в Запада?!