TechNews.bg
АнализиБизнесВодещи новиниНовини

Приемането на еврото не е единственият фактор за българския бизнес

Пред МСП с международна дейност имат шест приоритетни области 

Компаниите се сблъскват с нарастващата сложност на международната среда (снимка: CC0 Pubic Domain)

Въвеждането на еврото остава важен фактор за българския бизнес, но не е единственият, сочи нов анализ на доставчика на валутни услуги и международни плащания iBanFirst.

„Еврото е важна крачка, но не е универсално решение”, каза Деан Тодоров, директор за България в iBanFirst. „Успешни ще бъдат компаниите, които гледат отвъд ежедневните трудности и повишават ефективността си в работата с чуждестранни пазари”.

По неговите думи, еврото ще улесни част от процесите, но бизнесът ще трябва да се справя и с други фактори, които пряко засягат международната му дейност.


В следващите месеци малките и средни предприятия (МСП) с международна дейност ще бъдат повлияни и от по-широките макроикономически тенденции.

Компаниите се сблъскват с нарастващата сложност на международната среда, белязана от смущения във веригите на доставки, промени в търговските потоци и валутна волатилност.

iBanFirst представя шест приоритетни области за МСП с международна дейност, като дава насоки как компаниите да запазят устойчивостта си и да се възползват от възможностите за растеж:

Устойчивост на веригите на доставки: Те остават уязвими на смущения, с риск от домино ефект при затруднения на ключови партньори. МСП с международна дейност следва редовно да оценяват надеждността на своите мрежи и да разработват алтернативни стратегии за снабдяване.

Зависимост от Азия: Много компании продължават да разчитат силно на Азия за доставки, което ги излага на геополитически рискове и логистични предизвикателства. Изместване на производството по-близо до основния пазар, т.нар. „nearshoring”, може да помогне, но носи и собствени рискове – по-високи разходи и ограничен капацитет.


Разширяване в ЕС: Европейският съюз остава един от най-привлекателните пазари за растеж на МСП с международна дейност. Бизнесът може да се възползва от установени мрежи като търговско-промишлени палати и национални агенции за подкрепа при навлизане и разширяване.

Мита на САЩ: Търговските напрежения със Съединените щати могат да направят износа по-скъп за европейските компании. Една възможна стратегия е финалното сглобяване на продукцията да се изнесе в САЩ, за да се възползват компаниите от различен митнически режим.

Търсене в САЩ: Американските потребители остават ключов двигател на глобалния растеж, но покупателната им способност става по-чувствителна. Компаниите трябва да отговорят с по-гъвкави продуктови гами и ценови стратегии.

Валутен риск: Волатилността на обменните курсове продължава да застрашава маржовете на международно активните компании. За да защитят печалбите си, МСП с международна дейност следва да фиксират част от експозицията си чрез политики за хеджиране.

още от категорията

Валентин Мундров: еврото е валутата на цифровата интеграция

TechNews.bg

Картовите плащания и ПОС терминалите улесняват прехода към еврото

TechNews.bg

A1 въвежда еврото без ценови трикове и надценки

TechNews.bg

Как българските фирми да подготвят системите си за еврото

TechNews.bg

Пускат онлайн платформа за напредъка по въвеждане на еврото

TechNews.bg

ЕЦБ разработва интерфейси за цифрово евро

TechNews.bg

Коментари