TechNews.bg
Водещи новиниКорпоративниНовиниТоп новини

Корпорациите наливат милиарди в AI, понякога неясно защо

Просто се опитват да бъдат в крак с пазара и да не изостанат от конкурентите

Много компании все още не разбират напълно ползите от внедряването на изкуствен интелект (снимка: CC0 Public Domain)

Големите технологични корпорации наливат милиарди долари в проекти с изкуствен интелект, но често правят това без дори да разбират защо им е нужен AI, коментират анализатори.

Рядко се случва компания да обяви тримесечните си резултати, без да подчертае необходимостта от увеличаване на разходите за изкуствен интелект или да прогнозира ръст на приходите от доставката на AI компоненти.

Много участници на пазара обаче все още не разбират напълно ползите от внедряването на тези технологии, отбелязва Файненшъл Таймс след анализ на отчетите на стотици американски компании, включени в индекса S&P 500 за миналата година.

Големите технологични компании възхваляват потенциала на изкуствения интелект и призовават за харчене на стотици милиарди долари за разработване на свързаната с него инфраструктура.

Но някои от тях нямат почти никакво разбиране за практическите ползи, които могат да извлекат от внедряването на изкуствен интелект. Много от големите компании просто се опитват да „бъдат в крак с пазара”.


Най-лесно е за компаниите, които предоставят поддръжка на клиенти и обработват големи количества данни, тъй като изкуственият интелект предлага очевидни предимства за тях.

Други компании трябва да проявят креативност. Доставчиците на оръжия, например, изтъкват, че изкуственият интелект позволява по-бързо вземане на решения на бойното поле. А ветеринарните лекари казват, че използват изкуствен интелект, за да ускорят диагностицирането на заболявания при животните.

Много компании обаче не са сигурни какво да правят с изкуствения интелект, инвестирайки в неговото внедряване просто от страх, че конкурентите ще успеят първи в тази област.

След анализ на споменаванията на изкуствен интелект в документите, подадени в SEC от компании в индекса S&P 500, Файненшъл Таймс установява, че AI темата е спомената 374 пъти през предходните 12 месеца.

В 87% от случаите тонът на описанията на последиците от внедряването на изкуствен интелект е бил оптимистичен, без да се изразяват съпътстващи опасения. 

Компаниите, които не се занимават с технологии за обработка на данни, са по-малко осъзнати за ползите от внедряването на изкуствен интелект в своя бизнес. Coca-Cola, например, предпочита да използва изкуствен интелект само за реклама.

Обосновката за внедряването на изкуствен интелект е била доста неясна в отчетите на компаниите, дори когато се говори за повишаване на производителността, докато рисковете и заплахите са категоризирани и описани много по-ясно.


Представители на енергийната и дори минната промишленост често посочват положителното въздействие на търсенето на нови центрове за данни върху собствения им бизнес.

Въпреки това, с увеличаване на броя на компаниите, споменаващи AI в своите доклади, делът на участниците на пазара, оценяващи тези технологии само положително, намалява в сравнение с 2022 г. 

Миналата година компаниите са изразили най-голяма загриженост относно състоянието на информационната сигурност в контекста на изкуствения интелект.

Microsoft също вижда опасността от обществено разочарование, породено от лоши примери за внедряване на AI, което като цяло би могло да обезкуражи клиентите да инвестират в иновации.

Много компании просто не вярват, че усилията за внедряване на изкуствен интелект непременно ще бъдат успешни, сочи анализът.

Проучване установява, че 95% от опитите за внедряване на генеративен AI на ниво, което повишава производителността, са се провалили в самата Microsoft. Основната причина за този неуспех е, че съвременните AI инструменти нямат дългосрочна памет и възможности за индивидуализация, което ги прави трудни за ефективно интегриране в съществуващата фирмена инфраструктура. 

Ръководителите на компании и отдели често смятат експериментите с AI за успешни, докато обикновените служители гледат на резултатите по съвсем различен начин.

Освен това миналата година 174 фирмени доклада изразяват загриженост относно нарастващите регулаторни и правни предизвикателства, свързани с използването на AI.

По-конкретно, технологичните гиганти се страхуват от глоби за злоупотреба с чужда интелектуална собственост при обучението на собствените си мащабни езикови модели. Дори компания, толкова далеч от ИТ индустрията, като PepsiCo, е предпазлива в това отношение.

Оказва се, че много компании започват по-ясно да разбират рисковете, свързани с внедряването на изкуствен интелект, отколкото потенциалните ползи.

още от категорията

Провал в тестове за сигурност – никой не може да контролира суперинтелект

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

AI за умно управление на градските паркове и зеленина: Мадрид се пробва

TechNews.bg

AI може да замени близо 12% от работната сила в САЩ

TechNews.bg

Коментари