
Европейската комисия обмисля отмяната на регламент от 2009 г., изискващ уебсайтовете да получават изрично съгласие от потребителите за използване на бисквитки, съобщи американското издание Политико.
Регламентът доведе до това, че уебсайтовете бяха залети от изскачащи прозорци със съответните опции за съгласие, върху които потребителите вече кликват автоматично. Ако регулаторът го отмени , собствениците на уебсайтове вече няма да са задължени да предупреждават посетителите за използването на бисквитки.
Бисквитките (cookies, кукита) са съществена част от интернет. Те позволяват на собствениците на уебсайтове да събират различна информация за дейностите на посетителите, включително продуктите, които разглеждат, и следователно вида реклама, която предпочитат да виждат.
През 2009 г. европейските законодатели измениха Директивата за електронна поверителност – регламент, установяващ правила за обработката на лични данни и защитата на личния живот в сектора на електронните комуникации.
Новите правила изискват уебсайтовете да получават съгласието на потребителите за използване на бисквитки, освен когато те са необходими за предоставяне на услуги. В днешно време такива изскачащи прозорци се появяват на много уебсайтове и потребителите кликват върху тях, без да се замислят.
„Прекомерното съгласие по същество убива съгласието. Хората са свикнали да дават съгласие за всичко, така че може да спрат да четат внимателно условията. И ако съгласието стане по подразбиране за всичко, потребителите спират да го приемат сериозно”, казва Питър Крадък, специалист по данни в Keller and Heckman.
Регулациите за бисквитките в момента са във фокуса на изпълнителната власт на ЕС, която се стреми да опрости техническите разпоредби.
Длъжностните лица възнамеряват да представят консолидиран текст на предстоящите промени до декември, които ще премахнат обременяващите изисквания за дигиталните компании.
Тази седмица служители на Европейската комисия се срещнаха с представители на технологичната индустрия, за да обсъдят правилата за работа с бисквитки и банери за съгласие.
Според източниците, Европейската комисия обмисля как да промени правилата, за да въведе повече изключения или да позволи на потребителите да активират свои собствени предпочитания за бисквитки, например в настройките на браузъра си.
Държавите от ЕС вече са предлагали подобни предложения. През май тази година Дания предложи премахване на изскачащите банери, които искат съгласие за използването на бисквитки за „технически необходими функции” или „проста статистика”.
Длъжностните лица смятат, че такива бисквитки са безвредни, за разлика от тези, използвани в маркетинга, рекламата или при споделяне на данни с трети страни.
