След години на забавяне Google обяви, че вече няма да анулира и замества “бисквитките” на т.нар. “трети страни” – практика, отдавна използвана от рекламодателите – в своя уеб браузър Chrome, съобщи CNBC.
Бисквитките (cookies) са малки парчета код, които уебсайтовете доставят до браузъра на посетителя и които остават там, докато той посещава други сайтове. Практиката с биквитките подхранва голяма част от екосистемата за дигитално рекламиране, като дава възможност за проследяване на потребители в множество сайтове с цел насочване на реклами.
През 2020 г. Google заяви, че ще прекрати поддръжката за тези бисквитки до началото на 2022 г., след като разбере как да отговори на нуждите на потребителите, издателите и рекламодателите и да предложи инструменти за улесняване на заобиколните решения.
Впоследствие Google стартира инициативата „Privacy Sandbox”, за да намери решение, което защитава поверителността на потребителите и позволява съдържанието да остане свободно достъпно в отворената мрежа.
През януари т.г. Google заяви, че е „изключително уверен” в напредъка на своите предложения за замяна на бисквитките, които включват „Федерирано обучение на кохорти”. По същество това предложение щеше да постави потребителите в групи въз основа на подобно поведение при сърфиране, което означава, че ще се използват само „кохортни идентификатори” (IDs), а не индивидуални потребителски идентификатори за насочване на реклами.
Но през юни 2021 г. Google отложи сроковете за въвеждане на този подход, давайки на индустрията за дигитална реклама повече време да изглади плановете си за подобряване на поверителността на насочените реклами. След това, през 2022 г., компанията обяви, че рекламодателите се нуждаят от повече време, за да преминат към замяната на бисквитките на Google, тъй като това ще повлияе значително на бизнеса им.
В блог публикация от тази седмица Google съобщи, че е получил обратна връзка както от рекламодатели, така и от регулаторни органи, която мотивира последното решение на компанията да отмени плана за премахване на бисквитките на трети страни в своя браузър.
Тестовете показват, че преходът изисква „значителна работа от много участници” и ще повлияе на издатели, рекламодатели и почти всеки, който се занимава с онлайн реклама, пояснява Google.
„Вместо да изоставяме бисквитките на трети страни, ние ще въведем ново изживяване в Chrome, което позволява на хората да направят информиран избор, който да се прилага при тяхното сърфиране в мрежата, и те ще могат да коригират този избор по всяко време”, пише Антъни Чавес, вицепрезидент на Privacy Sandbox.
„Ние обсъждаме този нов път с регулаторите и ще се ангажираме с индустрията, докато го пускаме”, допълва представителят на Google.