Група защитници на поверителността и защитата на личните данни е подала онлайн стотици жалби срещу това, което нарича „терор на бисквитките”. Noyb, оглавявана от известния австрийски защитник на неприкосновеността на личния живот Макс Шремс, е насочена към компаниите, които – според него – умишлено затрудняват отказването от проследяване чрез „бисквитки”.
Става дума за функцията на уебсайтовете, чрез която те „запомнят” подробности от посещението на всеки посетител. „По закон на потребителите трябва да се даде ясна възможност да изберат между „да” и „не”, казаха от групата. Те обвиниха строгите правила на ЕС за поверителност за създаването на проблема.
„Бисквитките” се използват за всякакви цели, но едно от основните им приложения е за проследяване на реклами от трети страни. Точно затова рекламите за даден продукт, който човек потърси в интернет, после го „преследват” от сайт в сайт, отбелязва BBC.
След като през 2018 г. беше въведен Общият регламент за защита на данните (GDPR) на ЕС, уебсайтовете започнаха да показват много видни и „изскачащи” формуляри, а някои американски сайтове направо оттеглиха услугата си за потребители от ЕС.
Но много уебсайтове принуждават потребителите да потвърждават или отменят съгласието си за десетки маркетингови партньори поотделно – процес, който може да отнеме няколко минути. Други подчертават опцията „приемете всички” в зелен цвят или по друг визуален начин го „тикат” под носа на потребителя.
Noyb – чието име е съкращение от „не е ваша работа” („none of your business”) – казва, че този вид формуляр е създаден, за да направи „изключително сложно да кликнете върху каквото и да било друго, различно от бутона „приеми”.
Повечето сайтове „не спазват” това
За да се пребори с проблема, групата е създала автоматизирана система, която – според нея – може да открива нарушения и автоматично да генерира жалба съгласно GDPR. Групата твърди, че „повечето банери не отговарят на изискванията на GDPR”.
От 500 страници в първата партида жалби, 81% са за това, че няма опция „отхвърляне” на първата страница, а по-скоро тя е скрита в подстраница. Други 73% визират използването на „подвеждащи цветове и контрасти”, за да накарат потребителите да кликнат върху бутона „приеми”. 90% от сайтовете не са предоставили лесен начин за оттегляне на съгласието, се казва в съобщението.
Noyb казва, че първо ще изпраща жалбите до 10 000 от най-посещаваните уебсайтове в цяла Европа. Заедно с това ще има инструкции за промяна на настройките. Ако обаче фирмите не се съобразят с нужните промени в рамките на един месец, групата ще подава официални жалби до правоприлагащите органи.
„Ако успеем, потребителите ще могат да виждат прости и ясни опции „да” или „не” на все повече и повече уебсайтове през следващите месеци”, казаха от групата.
Фрустрирани хора
Марк Шремс, председателят на групата, е уважаван защитник на неприкосновеността на личния живот, който в миналото е водил успешни правни процедури, свързани с проблема. Шремс казва, че последната кампания е предназначена за борба с „цяла индустрия от консултанти и дизайнери”, които създават „луди лабиринти за кликане”.
„Раздразнението на хората и принудата да натискат „добре” е явно нарушение на принципите на GDPR”, казва юристът. Той е категоричен, че с подобен подход фирмите се опитват „да направят управлението на поверителността непоносимо за потребителите”.
„Често пъти умишлено правят настройките за поверителност кошмарно – а в същото време обвиняват GDPR за това”, казва Шремс. Проблемът, по думите му, се повтаря сред стотици и хиляди уебстраници. В крайна сметка потребителите започват да си мислят, че тези ужасни и досадни банери просто се изискват от закона.
Правното основание за съгласието за бисквитките е сложно, включващо по-стар набор от правила, наречен Директива за поверителността на електронните права, както и по-новата регулация GDPR и редица национални норми за защита на данните плюс съответните органи, които прилагат правилата.
Експертът по защита на личните данни и поверителността Пат Уолше казва, че начинът, по който рекламната индустрия е подходила към правилата, „е довел до объркване, меко казано”. „Според моето скромно мнение, липсата на регулаторно прилагане даде смелост на рекламната индустрия и отчасти доведе до настоящото състояние, при което сайтовете и приложенията са населени с „вампири за данни”.
„В светлината на липсата на регулаторно прилагане действието на Noyb е добре дошло. Ако регулаторите не поддържат и прилагат закона, тогава организации като Noyb играят дори по-важна роля от всякога”, казва Уолше.
Самите „бисквитки” са подложени на критики през последните години, като много от активистите призовават въпросните „cookies” да бъдат заменени от друга система. Google, например, започна процес на постепенно премахване на поддръжката на „бисквитки” на трети страни в популярния си уеб браузър Chrome, позовавайки се на опасения относно поверителността.
възможност между
„да”
и
“да е”
Толкова тежък проблем, без никакъв коментар!
Всички са съгласни са им навират на монитора ненужен, най често и вреден боклук.