TechNews.bg
Водещи новиниКорпоративниМениджмънтНовиниТоп новини

Изкуственият интелект – новата норма за работното място

Microsoft увеличава натиска върху потребителите, които игнорират AI помощника Copilot

Софтуер вече следи дали и как служителите използват изкуствен интелект (графика: CC0 Public Domain)

Служителите, които категорично отказват да използват изкуствен интелект в работата си, рискуват да изпаднат в немилост пред ръководството. Microsoft се надява, че организациите от различни индустрии не само ще насърчават използването на изкуствен интелект сред своите служители, но и ще направят AI инструментите задължителни.

Софтуерният гигант е предоставил на мениджърите информация за това кои служители смята за „лоши” – онези, които не използват активно изкуствен интелект в работата си, пише TechSpot. Това е един от начините за популяризиране на собствения изкуствен интелект Copilot, който много потребители избягват по различни причини.

Мониторинг на AI възприемането

За да постигне тази цел, Microsoft актуализира своя инструмент за мониторинг Viva Insights – той вече интегрира бенчмаркове за възприемане на Copilot, позволявайки на мениджърите да видят кои екипи не използват изкуствения интелект.

Copilot е пълноценен виртуален асистент, еволюция на едноименния асистент за програмиране, представен през 2021 г. като част от услугата GitHub. В момента AI помощникът е включен в почти всички софтуерни продукти на Microsoft, но потребителите често са разочаровани от неговата производителност и търсят начини да го премахнат или поне да го деактивират.


Потребителите ще бъдат награждавани с различни нива на използване на AI асистента на Microsoft. Например, едно такова ниво е „активен потребител”, което може да се постигне само чрез редовно и целенасочено активиране на Copilot в различни услуги на Microsoft, включително приложението за корпоративни съобщения Teams, имейл услугата Outlook и облачната услуга Office 365.

Цялостен подход

Microsoft разполага с цялостна платформа за оценка на производителността и представянето на служителите. Тя се нарича Viva, а модулът Viva Insights, който сега проследява използването на изкуствен интелект, е част от нея.

Този модул е ​​създаден, за да анализира метаданни, които могат да предоставят информация за това как отделни служители, групи служители или цели отдели се представят спрямо своите колеги – по-добре или по-зле.

Microsoft агресивно промотира Copilot като критичен инструмент за бизнес производителност, въпреки че тази претенция често се оспорва. В опит да насърчи използването на изкуствения интелект, Viva Insights вече предлага бенчмаркове за възприемане на Copilot, с които мениджърите могат да проследяват кои екипи използват AI помощника и колко активно.

Viva Insights събира данни изключително за използването на Copilot. Други AI асистенти, които не са на Microsoft и с които корпорацията няма връзка, не са включени в показателите.


Конкурентно предимство

За да насърчи работодателите да популяризират Copilot по-активно сред своите служители, Microsoft ще им предложи статистика от други компании. Те ще могат да видят колко успешни са конкурентите им във внедряването на AI помощника или, обратно, колко изостават от останалите.

Вътрешните показатели на Viva Insights дава големи възможности за анализ. Модулът позволява служителите да бъдат категоризирани по регион, длъжностна функция, мениджър и т.н. Софтуерът показва, наред с други неща, процента на потребителите на Copilot сред служителите, нивото на възприемане и други показатели.

Има ли полза?

Новото предложение на Microsoft за геймификация на използването на Copilot в организациите е малко вероятно да бъде добре прието от самите служители. Те едва ли ще бъдат впечатлени, дори ако системата анализира представянето на отделни групи или целия екип, а не на конкретни служители.

През август 2025 г. изпълнителният директор на крипто борсата Coinbase обяви, че е уволнил всеки инженер, който се е осмелил да откаже да използва изкуствен интелект в работата си. TechSpot смята, че Microsoft също принуждава служителите си да използват изкуствен интелект, точно както Yahoo Japan.

Създателите на AI асистенти твърдят, че техните творения наистина увеличават производителността, но това не винаги е така. Вземете за пример софтуерните разработчици: изкуственият интелект отдавна пише код за тях, но качеството на този код е силно съмнително.

Дори се появи нова професия: „програмист-чистач”, който срещу заплащане коригира грешки и уязвимости в кода, генериран от изкуствен интелект.

Проучване от юли 2025 г. показа, че AI помощниците за програмиране всъщност забавят опитните разработчици. Друго проучване, от октомври 2024 г., установи, че виртуалните асистенти не само не успяват да подобрят производителността, но и не правят нищо, за да предотвратят „прегарянето” на разработчиците.

Много служители са негативно настроени към внедряването на изкуствен интелект, твърдейки, че се чувстват сякаш работят на поточна линия. Те казват, че AI увеличава производителността, но също така намалява креативността им.

още от категорията

Провал в тестове за сигурност – никой не може да контролира суперинтелект

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

AI за умно управление на градските паркове и зеленина: Мадрид се пробва

TechNews.bg

AI може да замени близо 12% от работната сила в САЩ

TechNews.bg

1 коментар

:o) 15/10/2025 at 11:43

евал съм им майката на м$
да награждават който си искат за каквото си искат
целият този изкуствен ХАЙП за АИ е толкова смешен.
Нарекоха едни програми/търсачки изкуствен интелект
Изкуствения интелект не мисли а изпълнява каквото му е зададено
Тоест, нищо различно от автоматизираща машина, която подрежда кофички и сипва в тях кисело мляко
да кажем.
Демек да ви пикам на т.нар. изкуствен интелект
Това е просто софтуер, който изпълнява каквото му е зададено.
Търсейки в едни бази данни които са му зададени

Отговор

Leave a Reply to :o)